Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Wyposażenie obowiązkowe. Co zabrać na wakacje samochodem?

Wyposażenie obowiązkowe. Co zabrać na wakacje samochodem?

Wyposażenie obowiązkowe. Co zabrać na wakacje samochodem?

       Wyjazd na wakacje samochodem zwykle wiąże się z pokonaniem stosunkowo dużej ilości kilometrów. Dla jednych to codzienność, dla innych wyzwanie. Z własnych obserwacji mogę wywnioskować, że ludzie coraz częściej bardzo dokładnie, nierzadko z pomocą stacji diagnostycznej, kontrolują stan swoich pojazdów przed tego typu wyprawami. Owszem, odpowiedni stan techniczny to zupełny priorytet, ale nie można zapominać o wyposażeniu, zarówno obowiązkowym w świetle prawa, jak i tym naprawdę przydatnym.

Czy wyposażenie obowiązkowe jest takie samo we wszystkich krajach?

       Różnice pomiędzy wyposażeniem obowiązkowym w różnych krajach to pytanie, z jakim spotykam się zdecydowanie najczęściej. Niestety nie jest ono jednakowe dla wszystkich krajów, a co więcej różni się nawet w Państwach należących do Unii Europejskiej. Jednak według Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym, kierowca nie ma obowiązku posiadania wyposażenia obowiązującego w kraju, w którym obecnie się znajduje. Samochód musi posiadać jedynie elementy, które są wymagane w kraju jego rejestracji. Jednak aby uniknąć niepotrzebnego stresu podczas kontroli, a co najważniejsze mieć pewność, że żadna sytuacja nas nie zaskoczy, zalecamy doposażyć samochód w pozostałe przedmioty, wymagane na terenie państw, po których się poruszamy.

       Warto również pamiętać, że nie wszystkie Państwa podpisały konwencję wiedeńską. Przede wszystkim wybierając się poza Europę, należy sprawdzić, czy na pewno nie ma konieczności uzupełnienia wyposażenia samochodu.

Co wchodzi w skład wyposażenia obowiązkowego w Polsce?

       Lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu na terenie naszego kraju jest bardzo krótka. W rzeczywistości znajdują się tam wyłącznie 2 przedmioty. Jest to gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. Elementy te powinny spełniać określone wymagania, które określa prawo o ruchu drogowym.

Trójkąt ostrzegawczy

       Jak wygląda trójkąt ostrzegawczy, pewnie każdy wie. Podczas jego zakupu ważne jest jedynie, aby posiadał homologację, ponieważ określa ona wszystkie jego parametry, które są prawnie wymagane. Brak tego elementu lub posiadanie trójkąta bez homologacji może skutkować mandatem w wysokości od 50 do 200 złotych.

       Posiadanie trójkąta to nie wszystko, należy jeszcze wiedzieć jak go rozłożyć i gdzie umieścić. Każdej sytuacji awaryjnej towarzyszy stres. Dlatego warto wcześniej sprawdzić, w jaki sposób rozstawić trójkąt, który akurat posiadamy, aby później nie tracić czasu.

       Jeżeli nasz samochód ulegnie awarii zaraz za wzniesieniem lub zakrętem, to trójkąt powinniśmy rozłożyć bezpośrednio przed szczytem wzniesienia lub na początku zakrętu. Pozwoli to przygotować się nadjeżdżającym kierowcom. W obszarze zabudowanym trójkąt rozkładamy bezpośrednio za pojazdem, w odległości nie większej niż 1 m. W przypadku obszaru niezabudowanego ta odległość wzrasta do 30-50 metrów. Natomiast w przypadku awarii na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, trójkąt powinien znaleźć się 100 metrów przed miejscem zdarzenia. Niewiele osób wie, ale polskie prawo przewiduje również możliwość ukarania osoby, która ustawiła trójkąt w niewłaściwy sposób. Co ciekawe mandat za taką pomyłkę może być wyższy niż w przypadku zupełnego braku trójkąta i wynosi do 300 zł na autostradzie i do 150 złotych na innej drodze.

Gaśnica

       Na terenie Polski samochód musi być wyposażony w gaśnicę. Zabawnym wydaje się fakt, że prawo określa wyłącznie konieczność posiadania środka gaśniczego, ale nie jego sprawność. Nie otrzymamy mandatu, jeśli nasza gaśnica będzie przeterminowana lub bez homologacji. Oczywiście nie polecamy posiadania tego typu sprzętu, ponieważ może zawieść w momencie, gdy naprawdę będziemy go potrzebowali.

       Okres przydatności gaśnicy możemy sprawdzić na jej etykiecie i wynosi on zwykle od 3 do 5 lat, dodatkowo gaśnica powinna być legalizowana raz w roku. Mandat za brak gaśnicy wynosi do 500 złotych.

Co z kamizelką odblaskową i apteczką?

       Kamizelka odblaskowa, podobnie jak apteczka, nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu na terenie Polski. Jednak warto pamiętać, że obowiązkiem jest udzielenie pomocy osobie poszkodowanej, a więc teoretycznie powinniśmy mieć przy sobie apteczkę. W zestawie pierwszej pomocy wystarczy kilka podstawowych rzeczy, takich jak:

  • nożyczki,
  • bandaże i plastry,
  • środek dezynfekujący,
  • opaska uciskowa,
  • koc termoizolacyjny,
  • chusta trójkątna,
  • rękawiczki,
  • ustnik do sztucznego oddychania.

       W przypadku kamizelki odblaskowej w grę wchodzi nasze własne bezpieczeństwo. Opuszczenie pojazdu podczas awarii, w nocy, na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, bez kamizelki może być tragiczne w skutkach.

Co jeszcze warto ze sobą zabrać?

       Na pewno warto zaopatrzyć się w koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Jeśli wybierzemy pierwszy wariant, czyli koło zapasowe, potrzebny będzie podnośnik oraz klucz do odkręcenia koła. Warto mieć również środek typu WD-40, ponieważ czasem odkręcenie śrub mocujących może być trudne.

       Coraz częściej decydujemy się na zestaw naprawczy. Głównie ze względu na niższą cenę, a także niewielkie rozmiary, które pomagają zaoszczędzić przestrzeń w bagażniku. Zazwyczaj taki zestaw składa się z płynu uszczelniającego, a także niewielkiego kompresora. Coraz popularniejsze stają się też środki do opon w formie sprayu. Działa on podobnie do zestawu naprawczego, ale nie wymaga użycia kompresora. Taka metoda naprawy wydaje się najprostsza, ponieważ polega wyłącznie na podpięciu puszki do wentyla i opróżnieniu jej zawartości. Środek się rozpręża, zakleja uszkodzenia w oponie i jednocześnie pompuje ją.

       Oczywiście każde z wymienionych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Koło dojazdowe jest ciężkie, zajmuje dużo miejsca, a jego założenie może być problematyczne. Spray wydaje się znacznie lepszym rozwiązaniem, ale już nieco większe uszkodzenie opony może sprawić, że będzie on bezużyteczny.

       Dawniej podstawą w samochodzie był zestaw żarówek. Obecnie widuje się go coraz rzadziej. Głównie wynika to z faktu, że w nowych samochodach wymiana żarówki często jest bardzo trudna i nieraz konieczny jest demontaż większej ilości elementów. Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w światła ksenonowe lub ledowe, w których żarówek praktycznie się nie wymienia. W razie konieczności podstawowe żarówki zakupimy na każdej większej stacji benzynowej. Podobnie jak płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy czy olej silnikowy.

Co jest wymagane w poszczególnych państwach europejskich?

       Tak jak już wcześniej wspomniałem, nie musimy wyposażać swojego pojazdu w elementy obowiązujące na terenie kraju, po którym chwilowo się poruszamy. Jednak zachęcam do zakupu przynajmniej tych rzeczy, które powtarzają się w większości państw. Skoro są wymagane, to najprawdopodobniej mogą się przydać i zapewnić nam bezpieczeństwo :)

       Na powyższej infografice można zauważyć, że wymagania w poszczególnych państwach są dosyć zróżnicowane. Warto zaopatrzyć się przynajmniej w trójkąt, kamizelkę, apteczkę oraz gaśnicę. Koszty nie są wysokie, a spokojna podróż na pewno je zrekompensuje.