Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Wymiana oleju silnikowego - wszystko co musisz wiedzieć

Wymiana oleju silnikowego - wszystko co musisz wiedzieć

Wymiana oleju silnikowego - wszystko co musisz wiedzieć

       Z czystym sumieniem i bez najmniejszej przesady, mogę powiedzieć, że wymiana oleju silnikowego jest najważniejszą czynnością, jaką powinien wykonywać każdy właściciel samochodu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wszelkie oszczędności w tej kwestii, wygenerują ogromne koszty w przyszłości.

       W tym artykule przedstawię Ci w pigułce temat wymiany oleju w silniku. Dowiesz się jak, gdzie, kiedy i po co.

1. Dlaczego wymiana oleju silnikowego jest tak istotna?

       Na wstępie należy odpowiedzieć sobie, za co odpowiedzialny jest olej. Jego zadanie nie ogranicza się do smarowaniu podzespołów jednostki napędowej, czyli zmniejszania współczynnika tarcia pomiędzy nimi. Niektóre elementy silnika, takie jak pierścień ogniowy, czy denko tłoka osiągają temperatury ponad 250 stopni Celsjusza. Zadaniem oleju jest ich chłodzenie i odprowadzanie ciepła do miski olejowej. Dodatkowo dzięki specjalnym dodatkom zapobiega on występowaniu korozji, a także uszczelnia komorę spalania. Jeszcze jednym bardzo istotnym zadaniem oleju jest czyszczenie silnika i zapobieganie odkładaniu się zanieczyszczeń.

       Olej spełnia szereg bardzo ważnych zadań, które bezpośrednio wypływają na pracę i stan naszego silnika. Zaniedbanie wymiany spowoduje obniżenie jego właściwości, zanieczyszczenie silnika i w końcu doprowadzi do poważnych awarii. Oczywiście należy pamiętać, że wymianie oleju musi towarzyszyć wymiana filtra oleju. W przeciwnym wypadku cały proces nie ma sensu.

2. Jak często wymieniać olej silnikowy?

       Bardzo proste pytanie, z nie łatwą odpowiedzią. Istnieje wiele teorii na temat częstotliwości wymiany, która w dużym stopniu zależy od kilku czynników.

  • Zalecenie producenta. Zawsze na początku należy wziąć pod uwagę zalecenie producenta. Tego typu informację znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Niestety obecnie interwały wymiany oleju zostały przez producentów bardzo wydłużone. Pomimo niskiej żywotności nowoczesnych silników, 50 tysięcy kilometrów bez wizyty w serwisie powoli staje się normą. Powodów tego typu działań możemy się wyłącznie domyślać. Normę producenta zawsze proponuję traktować jako nieprzekraczalną granicę i zalecam zmniejszenie ilości pokonywanych kilometrów.
  • Rodzaj silnika. Nowoczesne silniki z natury są bardziej skomplikowane, precyzyjne i mocno wysilone (mniejsza pojemność, większa moc). To sprawia, że wzrasta ich podatność na awarie, a nawet niewielkie zanieczyszczenia mogą doprowadzić do katastrofy. Podobnie sprawa wygląda w przypadku silników sportowych czy wyczynowych, decydując się na zakup takiej jednostki, musimy mieć na uwadze częstsze wymiany oleju. Znaczenie ma również rodzaj silnika. Diesel, zwłaszcza nowy, wymaga częstszego serwisu.
  • Sposób eksploatowania pojazdu. Jeżeli lubisz dynamiczną jazdę, częste, mocne przyspieszanie i wysokie prędkości, to powinieneś pomyśleć o skróceniu interwału olejowego. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku krótkich tras, wykonywanych w cyklu miejskim. Częste uruchamianie i gaszenie silnika mocno go obciąża.

       Po przeanalizowaniu powyższych zależności, powinieneś być w stanie przypasować je do swojego samochodu i stylu jazdy. Teraz z poniższych zakresów wybierz odpowiedni.

20 tysięcy kilometrów lub raz w roku - standardowy, niezbyt wysilony silnik benzynowy, użytkowany na dłuższych trasach, w spokojny sposób (stałe prędkości, rzadkie rozruchy), sporadycznie narażony na wysokie zapylenie występujące w miastach.

15 tysięcy kilometrów lub raz w roku - nowoczesne i mocniejsze silniki benzynowe oraz Diesla, użytkowane w bardziej dynamiczny sposób, cykle mieszane, miejskie i pozamiejskie, częstsze rozruchy i narażenie na większe zapylenie.

10 tysięcy kilometrów - mocne silniki sportowe, użytkowane w sposób agresywny, w maksymalnym zakresie osiągów oraz silniki głównie wykorzystywane na bardzo krótkich trasach, w niekorzystnych miejskich warunkach.

Oczywiście można podać znacznie więcej kryteriów, które w większy lub mniejszy sposób wpływają na optymalną częstotliwość wymiany. Jednak w porównaniu do tych wymienionych wyżej, nie mają one już tak dużego znaczenia. Zapewniam, że zastosowanie się do powyższych wytycznych, gwarantuje optymalny interwał olejowy dla przeważającej większości samochodów.

3. Jaki olej silnikowy wybrać?

       Parametry olejów silnikowych i ich znaczenie, to temat na kolejny artykuł. Tutaj wyjaśnię najważniejsze zagadnienia i postaram się ułatwić wybór.

       Na starcie należy sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu. W przeciwieństwie do częstotliwości wymiany, w przypadku rodzaju oleju, producent ma zawsze rację. Dodatkowo znajdziemy tam ilość, jaka jest nam potrzebna. Podana specyfikacja może być ogólna np. 10W-40 lub ściśle określona dla danego producenta pojazdu np. VW 500.00. Nie oznacza to jednak, że musimy stosować olej sprzedawany w autoryzowanym serwisie. Większość popularnych producentów posiada w swojej ofercie oleje spełniające normy różnych marek samochodów.

       Dużym ułatwieniem, z którego możemy skorzystać podczas wyboru, są wyszukiwarki na stronach producentów olejów. Po wyborze samochodu otrzymamy informację o produktach, które spełniają normy producenta. Tego typu rozwiązanie możesz zobaczyć TUTAJ.

       Dodatkowo podczas wyboru oleju warto wziąć pod uwagę rodzaj silnika, benzynowy czy Diesla. Obecność filtra cząstekstałych lub turbosprężarki, a także stopień wyeksploatowania naszego samochodu. Obecnie odchodzi się zupełnie od olei mineralnych. Wyeksploatowane, ponad 10-letnie samochody dobrze pracują z olejami półsyntetycznymi. Natomiast w nowszych jednostkach stosuje się już prawie wyłącznie oleje syntetyczne.

       Podsumowując, głównym kryterium przy wyborze oleju są normy podawane przez producenta. Możemy wspomagać się wyszukiwarkami na stronach producentów olejów. Jeśli chcemy nieco lepiej dostosować olej do naszego pojazdu, możemy zainwestować w taki, który posiada specjalne dodatki do silników z turbosprężarkami czy filtrami cząstek stałych.

4. Samodzielnie czy w serwisie?

       Do momentu, aż nasz samochód objęty jest gwarancją producenta, aby ją utrzymać, prawdopodobnie konieczne będą wymiany oleju w autoryzowanym serwisie. Jeśli jednak interwał jest naszym zdaniem zbyt długi, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie lub w nieautoryzowanym warsztacie dokonać częstszej wymiany. W takim przypadku nie stracimy gwarancji.

       Proces wymiany oleju oraz filtra olejowego z reguły nie jest bardzo skomplikowany i możemy wykonać go samodzielnie. Jednak niezbędny będzie kanał lub podnośnik, odpowiednie klucze i nieco wiedzy. Jeśli nie posiadasz odpowiedniego sprzętu lub nie czujesz się na siłach, zleć wymianę doświadczonemu warsztatowi. W olej i filtry możesz zaopatrzyć się samodzielnie lub również zlecić ich zakup mechanikowi. Przy zakupach w warsztacie często oferowane są zniżki na wymianę. Również wtedy można wybrać olej z beczki, który pod względem jakościowym nie różni się od tego w małym opakowaniu, a cena jest zwykle sporo niższa.

5. Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego i filtra oleju?

       Jak to zwykle bywa, na koszt całkowity składa się kilka elementów, które w większym lub mniejszym stopniu zależą od naszego samochodu. Największe znaczenie ma pojemność układu olejowego, możemy przyjąć, że w samochodzie średniej klasy jest to około 5 litrów. Do tego musimy doliczyć filtr oleju, czasem potrzebna jest nowa podkładka pod korek miski olejowej lub sam korek. Jeśli wymianę realizujemy w warsztacie, to musimy jeszcze doliczyć koszt usługi.

       Orientacyjne koszty serwisu olejowego przedstawiam poniżej, oczywiście będą się one różnić w zależności od warsztatu, miejsca zakupu części i modelu samochodu.

       Podsumowując koszty serwisu olejowego, otrzymujemy zakres od 170 do 350 złotych. Możemy się spodziewać, że im niższa klasa samochodu, a także większa popularność modelu, tym bardziej zbliżymy się do dolnego zakresu. Biorąc pod uwagę zadania, jakie spełnia olej silnikowy, uważam, że wydatek nawet 350 złotych rocznie nie jest wart oszczędności. Potencjalne usterki mogą być bardzo drogie i nie rzadko wiązać się z wymianą całej jednostki napędowej lub gruntownym remontem. Nie oszczędzajcie na oleju, pamiętajcie o regularnych wymianach, stosujcie dobrej jakości płyny i części, a samochody będą Wam wdzięczne!