Godziny pracy infolinii
Poniedziałek (05.04):
Nieczynne
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Kiedy wymieniać filtr kabinowy? Jaki filtr kabinowy wybrać?

Wymiana filtra kabinowego - czynność ważniejsza niż myślisz!

Wymiana filtra kabinowego

       Jeżeli jesteś osobą, dla której obsługa samochodu nie kończy się na zatankowaniu paliwa, to prawdopodobnie zastanawiasz się, jakie czynności powinieneś wykonać po zimie. Jest ich co najmniej kilka, ale w tym artykule chciałbym skupić się na czynności jaką jest wymiana filtra kabinowego, który ma ogromny wpływ na jakość podróżowania, a początek wiosny jest idealnym momentem, aby wspomniany filtr wymienić.

Dlaczego należy serwisować klimatyzację i wymieniać filtr kabinowy na wiosnę?

       Układ klimatyzacji jest idealny środowiskiem do powstawania grzybów oraz pleśni. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ podczas schładzania powietrza, powstaje znaczna ilość wilgoci. Ta w połączeniu z zanieczyszczeniami znajdującymi się w powietrzu bardzo szybko zamienia się w pleśń. Podwyższona wilgotność powietrza, którą obserwujemy podczas jesieni i zimy, znacznie przyspiesza to zjawisko. Dodatkowo po sezonie letnim w układzie już znajduje się znaczna ilość zanieczyszczeń. To wszystko sprawia, że jeśli nie zadbamy o klimatyzację na wiosnę, to możemy być pewni, że w jej wnętrzu pojawią się niechciani goście.

       Pleśń oraz grzyby znajdujące się w układzie wpływają negatywnie zarówno na komfort podróżowania, jak i nasze zdrowie. Nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu potrafi skutecznie uprzykrzyć jazdę, a także powodować choroby i infekcje układu oddechowego.

Dlaczego należy wymieniać filtr kabinowy?

       Wymiana filtra kabinowego jest podstawową czynnością, którą powinniśmy wykonywać systematycznie. Wpływa on na nasze zdrowie, jakość podróżowania, a także odpowiednie działanie układu klimatyzacji.

Filtr kabinowy należy wymieniać, ponieważ:

  • W filtrze kabinowym odkłada się większość zanieczyszczeń, kurzu i zarazków. To prowadzi do znacznego pogorszenia jakości powietrza w kabinie pojazdu i może skutkować nawet wystąpieniem reakcji alergicznych.
  • Zanieczyszczony filtr kabinowy prowadzi do zwiększenia oporów ssania, co utrudnia pracę całego układu klimatyzacji. Praca w takich warunkach skutkuje przyspieszonym zużyciem części i może prowadzić do częstszych awarii.
  • W filtrze kabinowym odkłada się znaczna ilość wilgoci. Takie środowisko sprzyja powstawaniu grzybów oraz pleśni, co skutkuje nieprzyjemnym zapachem we wnętrzu pojazdu, a także ma negatywny wpływ na zdrowie osób podróżujących.
  • Zawilgocony filtr powietrza może prowadzić do nadmiernego parowania szyb w kabinie, co skutkuje pogorszeniem widoczności.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?

       Standardowo wymianę filtra kabinowego zaleca się po upływie roku lub przejechaniu około 15 tysięcy kilometrów. I tak jak już wspomniałem, najlepiej wykonać tę czynność na wiosnę.

       Interwały pomiędzy wymianami należy skrócić w przypadku, gdy samochód eksploatujemy w mocno zapylonym i zanieczyszczonym środowisku. Może to być duże, zatłoczone miasto lub drogi gruntowe. W takim przypadku wymianę zaleca się nawet 2 razy w roku.

wymiana filtra kabinowego

 

Jaki filtr kabinowy wybrać?

       Dylemat wielu kierowców. Filtr kabinowy węglowy czy zwykły? Odpowiem bez owijania w bawełnę. Węglowy filtr kabinowy jest lepszy! Oczywiście jest również droższy, ale mimo to, moim zdaniem, warto dopłacić. Od niedawna na rynku dostępne są również filtry kabinowe z dodatkową warstwą polifenolu. Jest to wtórna substancja roślinna, która zapobiega rozwojowi chorób i mikroorganizmów.

  • Zwykły filtr kabinowy - standardowy, papierowy filtr jest w stanie zatrzymać tylko duże cząstki brudu. Poradzi sobie z kurzem i częścią pyłu.
  • Filtr kabinowy z węglem aktywnym - tego typu filtr oprócz dużych zanieczyszczeń pochłania dużą część szkodliwych gazów. Eliminuje nieprzyjemne zapachy, a także dobrze radzi sobie z bardzo drobnymi pyłami, których na drodze jest naprawdę sporo.
  • Filtr kabinowy węglowy, powlekany polifenolem - produkt wprowadzony na rynek dosyć niedawno. Polifenol to wtórna substancja roślinna, która zapobiega rozwojowi chorób i mikroorganizmów. Taki filtr posiada warstwę węgla aktywnego, a jeszcze dodatkowo wspomniany polifenol. Zatrzymuje on kurz, pył, cząstki stałe, zapachy i zmniejsza ryzyko rozwoju grzybów czy pleśni. Taki filtr może zmniejszyć rozwój bakterii o 98%, a przenikanie pyłków jest znikome. Z wymienionych rodzajów jest najdroższy.

Ile kosztuje filtr kabinowy?

       Jak to wygląda cenowo? Dla porównania weźmy dość popularny samochód, czyli np. Audi A4 B7. Dla takiego pojazdu koszt zwykłego filtra kabinowego marki Bosch to 33 zł, natomiast zakup filtra węglowego, wiąże się z wydatkiem 61 zł. U innych producentów proporcje wyglądają podobnie. Jeśli wybralibyśmy markę MANN, to za zwykły filtr zapłacimy 42 zł, węglowy 69, a filtr z dodatkową warstwą polifenolu kosztuje 87 zł.

 

Sprawdź ofertę filtrów na naszym sklepie Partego!

 

       No więc jaki filtr kabinowy wybrać? Nie ulega wątpliwości, że filtry z węglem aktywnym są lepsze od zwykłych. Zatrzymują znacznie więcej zanieczyszczeń, a także radzą sobie ze spalinami i innymi gazami. Jeśli używamy samochód systematycznie, poruszamy się w mało przyjaznym środowisku i dbamy o swoje zdrowie, to zdecydowanie powinniśmy zainwestować w tego typu produkt.  Filtry z dodatkową warstwą polifenolu są dobrym wyborem dla alergików i osób szczególnie narażonych na infekcje. Niemniej jednak najważniejsza jest systematyczna wymiana, ponieważ nawet najlepszy filtr nie spełni swoich zadań, jeśli będzie zanieczyszczony lub zawilgocony.