Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Serwis klimatyzacji - wszystko co musisz wiedzieć

Serwis klimatyzacji - wszystko co musisz wiedzieć

Serwis klimatyzacji - wszystko co musisz wiedzieć

       Obecnie większość z nas nie wyobraża sobie podróżowania samochodem bez sprawnej klimatyzacji. 30 stopni Celsjusza w kabinie kierowcy to już przeszłość i myślę, że nikt z nas nie chce do niej wracać. Odpowiednia temperatura i wilgotność to nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo. Wkrótce na termometrach pojawi się dwójka z przodu, więc myślę, że to idealny moment, aby zadbać o klimatyzację w swoim samochodzie.

       Nie będę opisywał tutaj zasady działania czy budowy układu klimatyzacji. Myślę, że większości z Was kompletnie to nie interesuje i nie jest w żaden sposób przydatne. Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat serwisowania i eksploatacji, a jeśli czeka Cię wizyta w serwisie, to będziesz do niej odpowiednio przygotowany. Zaczynajmy!

1. Czy klimatyzacja w moim samochodzie wymaga serwisu?

       Układ klimatyzacji powinien być serwisowany raz w roku, po sezonie zimowym. Jeśli nie zauważyłeś żadnych niepokojących objawów w trakcie pracy klimatyzacji, prawdopodobnie wszystko działa poprawnie i nie poniesiesz wysokich kosztów serwisu. 

W takim przypadku obsługa powinna ograniczyć się do odgrzybiania/ozonowania układu, a także wymiany filtra kabinowego. Te czynności możesz wykonać samodzielnie, ale bądź ostrożny. O ile wymiana filtra kabinowego jest prosta i nie powinna sprawić problemów, to samodzielne czyszczenie, odgrzybianie lub ozonowanie układu nie jest proste. Często środki do tego przeznaczone nie gwarantują pożądanego efektu lub wymagają nieco wprawy, aby nie uszkodzić innych elementów samochodu. Jeśli nie czujesz się pewnie w tego typu czynnościach, zleć je specjalistą!

Jeśli nie zaobserwowałeś spadku wydajności chłodzenia, nie ma konieczności uzupełniania czynnika chłodniczego.

       W przypadku, gdy w Twoim samochodzie występuje któryś z poniższych objawów, musisz nastawić się na dłuższą i bardziej kosztowną wizytę w serwisie:

  • Spadek wydajności chłodzenia.
  • Całkowity brak chłodzenia.
  • Słaby nadmuch pomimo włączonych wentylatorów.
  • Nieprzyjemny zapach po uruchomieniu układu.
  • Parowanie szyb.

2. Z czego się składa i ile kosztuje standardowy serwis klimatyzacji

       Podane koszty, są orientacyjne i mogą różnić się w zależności od modelu samochodu, serwisu, miejscowości i wielu innych czynników. Traktuj je wyłącznie jako wskazówkę.

Standardowy serwis klimatyzacji składa się z następujących czynności:

       Jeżeli nie zaobserwowałeś spadku wydajności chłodzenia, wystarczy, że ograniczysz się do pierwszych 2 czynności. Koszt takiego zestawu zależy od modelu samochodu i wybranego filtra kabinowego, którego ceny wahają się od 20 do 150 złotych. Wymiana to około 30, a (najczęściej stosowane) ozonowanie około 50 złotych.

       Koszt napełnienia układu jest ciężki do oszacowania, ponieważ zależy od pojemności układu, ilości brakującego czynnika, a także jego rodzaju. Jak rozróżnić czynnik chłodniczy opiszę w dalszej części artykułu.

  • Czynnik R134a - od 200 (mały niedobór czynnika) do 450 złotych (całkowity brak czynnika w pojemnym układzie).
  • Czynnik R1234yf - tutaj koszty są wyższe i należy nastawić się na wydatek od 350 zł do ponad 1000 złotych.

Będąc w serwisie, warto poprosić o wydruk ze stacji do obsługi klimatyzacji, aby mieć pewność, jaka ilość czynnika została uzupełniona.

3. Częste usterki układu klimatyzacji

  • Spadek wydajności chłodzenia

       Prawdopodobnie najczęściej spotykany problem. Ze względu na budowę i zasadę działania układu, a także właściwości fizykochemiczne czynnika, następuje jego powolne ulatnianie się. Skutkuje to spadkiem ciśnienia i zmniejszeniem wydajności chłodzenia. W tym przypadku konieczna będzie wizyta w serwisie i uzupełnienie czynnika.

  • Brak chłodzenia

       Bardzo często brak chłodzenia wynika z całkowitego braku czynnika w układzie. Większość elementów klimatyzacji jest wykonane z aluminium. Niekorzystne czynniki atmosferyczne i drogowe powodują korozję lub uszkodzenia skutkujące nieszczelnościami. W układzie panuje bardzo wysokie ciśnienie, a więc czynnik ulatnia się szybko nawet przez mikroskopijne szczeliny. Pomimo że zlokalizowanie nieszczelności może być bardzo trudne, to tego typu scenariusz, w przypadku braku chłodzenia, jest dość optymistyczny. Bardziej kosztownymi usterkami są awarie kompresora, parownika (często ukryty pod deską rozdzielczą) czy chłodnicy klimatyzacji. Tutaj koszty są niemożliwe do oszacowania, ale często opiewają na kwotę kilku tysięcy złotych.

  • Słaby nadmuch pomimo włączonych wentylatorów

       Prawdopodobną przyczyną jest zanieczyszczony filtr kabinowy, który nie przepuszcza wystarczająco dużo powietrza. Niepowinniśmy dopuszczać do tego typu sytuacji, a filtr wymieniać systematycznie raz w roku. Zaniedbanie tej czynności może mieć negatywny wpływ nie tylko na układ klimatyzacji, ale również na nasze zdrowie. Wymianę filtra należy realizować wraz z odgrzybianiem, aby pozbyć się drobnoustrojów i grzybów. Warto zainwestować nieco więcej w filtr z węglem aktywny, który lepiejradzi sobie z pochłanianiem nieprzyjemnych zapachów, a także jest bardziej wydajny od tradycyjnego.

  • Nieprzyjemny zapach po uruchomieniu układu

       Zwykle spowodowany gromadzeniem się bakterii i grzybów wewnątrz układu. Tego typu objawów nigdy nie wolno lekceważyć. Może to mieć negatywny wpływ na zdrowie nasze i pasażerów. Należy niezwłocznie udać się do serwisu i wykonać odgrzybianie/dezynfekcję/ozonowanie i wymienić filtr kabinowy. W przypadku mocno zanieczyszczonego układu może być konieczne zastosowanie dodatkowych środków czyszczących.

  • Parowanie szyb

       Powodów również może być kilka. Zapchany filtr kabinowy skutecznie ogranicza przepływ powietrza, gromadzi wilgoć i powoduje parowanie. Podobnie działają niedrożne kanały odpływowe w podszybiu. Tego typu objawy mogą się też pojawić w przypadku uszkodzenia nagrzewnicy. Warto również zwrócić uwagę na stan uszczelek w drzwiach samochodu.

4. Rodzaj czynnika chłodniczego

       Wspomniałem wcześniej, że koszty uzupełnienia czynnika zależą od jego rodzaju, ale od czego zależy ten rodzaj i jak sprawdzić jaki układ mamy w samochodzie?

       Rodzaj czynnika głównie zależy od roku produkcji Twojego samochodu. Jeżeli został on wyprodukowany po dniu 01.01.2017 r., to musi posiadać nowy czynnik chłodniczy R1234yf. Jednak nie jest powiedziane, że samochód wyprodukowany przed tą datą również nie posiada nowego czynnika. Sprawdzić to możemy na tabliczce informacyjnej, zwykle umieszczonej w różnych miejscach pod maską samochodu. Standardowa tabliczka i widniejące na niej oznaczenia możesz zobaczyć na poniższym zdjęciu.

5. Jak poprawnie eksploatować klimatyzację

       Większość osób wie jak poprawnie używać klimatyzacji pod względem zdrowotnym. Często mówi się o negatywnym wpływie zbyt dużej różnicy temperatur czy nieodpowiedniego kierowania strumienia powietrza. Oprócz tego należy również poznać pewne zasady, które znacznie wydłużą okres poprawnej pracy układu i pozwolą ograniczyć koszty związane z jego użytkowaniem.

Używaj klimatyzacji przez cały rok, również zimą! Klimatyzacja jest precyzyjnym i delikatnym układem. Dłuższe postoje powodują braki smarowania, a także gromadzenie zanieczyszczeń i wilgoci. Uruchomienie takiego zastanego układu może zakończyć się awarią kompresora, którego wymiana to koszt nawet kilku tysięcy złotych.

Przewietrz wnętrze. W trakcie upału kabina pasażerska może nagrzać się do nawet 60 stopni. Przed mocnym uruchomieniem klimatyzacji otwórz na moment okna, aby gorące powietrze mogło się wydostać. Znacznie ułatwisz pracę wszystkich elementów układu.

Nie zapominaj o serwisie. Tak jak wcześniej wspomniałem, serwis raz w roku jest konieczny i nie należy o nim zapominać. Korzystaj z usług renomowanych warsztatów samochodowych i zainwestuj w filtr dobrej jakości. W przypadku takich układów jak klimatyzacja, praktycznie każda awaria jest bardzo kosztowna i wielokrotnie przewyższy wartość wcześniejszych oszczędności.