Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Powłoka ochronna - ceramika, kwarc, co wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Powłoka ochronna - ceramika, kwarc, co wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Powłoka ochronna lakieru wszystko co musisz wiedzieć

       Powłoki ochronne zawitały w świecie motoryzacyjnym co najmniej kilka lat temu. Pomimo upływu czasu ich, popularność ciągle rośnie. Trochę za sprawą szeroko zakrojonych kampanii reklamowych, prowadzonych przez kolejnych producentów kosmetyków, ale głównie dzięki swoim właściwościom, które podbiły serca użytkowników samochodów.

       Pewnie słyszeliście o powłokach ochronnych, a terminy „ceramika”, czy „kwarc” nie raz obiły się o uszy. Warto jednak nieco zagłębić się w temat, bo w przypadku powłok nie wszystkie kwestie są tak oczywiste, jak mogą się wydawać!

       Zastosowanie powłoki ochronnej jest obecnie najtrwalszym oraz gwarantującym najwyższą ochronę, chemicznym (chemicznym, ponieważ nie bierzemy tutaj pod uwagę folii ochronnych) sposobem zabezpieczenia lakieru. Skutkuje wytworzeniem twardej, niewidzialnej warstwy na powierzchni lakieru, która znacznie podwyższa jego odporność na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, ale również poprawia właściwości wizualne. W przeciwieństwie do tradycyjnych form ochrony lakieru, jak np. zastosowania wosku, powłoki cechuje znacznie wyższa trwałość, której nie liczymy w miesiącach, a w latach.

       Powłoki ochronne są środkami zaawansowanymi technologicznie, często wykorzystującymi rozwój nanotechnologii. Z tego powodu ich ceny są zwykle znacznie wyższe niż innych kosmetyków czy preparatów detailingowych, a proces aplikacji, który wymaga sporo wiedzy oraz doświadczenia, powinien być zlecony profesjonalistom.

Co daje powłoka ochronna?

       Nie trudno zauważyć, że lakiery stosowane na nowych samochodach, są znacznie miększe niż kiedyś. Zarysowanie ich, chociażby paznokciem nie stanowi większego problemu. Dlatego głównym zadaniem powłoki ochronnej jest zwiększenie ich twardości. Dzięki temu lakier staje się mniej podatny na mikro zarysowania, a także znacznie lepiej znosi trudne do usunięcia, żrące zanieczyszczenia, takie jak ptasie odchody, martwe owady, żywica drzew, asfalt, smoła itp. Nie bez znaczenia jest także efekt hydrofobowy. Po aplikacji powłoki możemy zauważyć spektakularne odpychanie wody z powierzchni lakieru, co skutkuje wolniejszym jego brudzeniem.

       Wspomniałem również o efekcie wizualnym. Powłoki ochronne potrafią doskonale podbić walory lakieru. Szczególnie widać to w przypadku ciemnych samochodów. Lakier staje się bardziej błyszczący i wyciągnięta zostaje jego głębia. Dodatkowo na jego powierzchni powstaje szklista warstwa, która jeszcze bardziej potęguje wrażenia wizualne.

Powłoka kwarcowa

       Zastosowanie powłoki kwarcowej to podstawowy sposób ochrony tego typu. Cechuje je niższa trwałość oraz twardość niż powłoki ceramiczne. Dobrej jakości kwarc utrzymuje się na lakierze około roku. Zapewnia podstawową ochronę przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych, a także ułatwia usuwanie trudnych zanieczyszczeń. Dzięki zmianie napięcia powierzchniowego powłoki lakierniczej gwarantuje efekt hydrofobowy, który zapobiega nadmiernemu i zbyt szybkiemu brudzeniu samochodu. Właściwości wizualne również zostają poprawione. Głębia, blask, przyciemnienie, szklistość, to główne cechy nadawane lakierom dzięki aplikacji kwarcu.

       Roczna ochrona, którą zapewnia powłoka kwarcowa, w połączeniu z jej ceną, naszym zdaniem, jest wynikiem satysfakcjonującym. Dobrej jakości kwarc możemy kupić w granicach 200 złotych. Możliwość zakupu detalicznego również jest tutaj zaletą, ponieważ powłoki ceramiczne zwykle nie są dostępne dla klientów indywidualnych, a jedynie profesjonalnych sklepów i studiów detailingowych.

Powłoka ceramiczna

       Podobnie jak kwarc, powłoka ceramiczna oparta jest głównie na dwutlenku krzemu (Si02). Również ich właściwości są bardzo podobne. Jednak łatwo przekonać się, że produkty te są zupełnie różne. Powłoka ceramiczna cechuje się trwałością nawet 5 lat. Po nałożeniu na powierzchnię lakieru osiąga ona wyższą twardość, a także lepszą odporność na działanie chemii, promieni UV i innych, agresywnych zanieczyszczeń.

       Niestety ceramiki nie spotkamy w sprzedaży detalicznej, przez co, jeśli zdecydujemy się na jej aplikację, będziemy musieli udać się do studia detailingowego. To znacznie podnosi koszt tego typu przyjemności, który zależy od rodzaju i producenta powłoki, modelu samochodu oraz jego stanu. Gdybym miał oszacować wydatek konieczny na położenie powłoki ceramicznej dobrej jakości, w profesjonalnym studiu detailingowym, to strzelałbym w przedział 3000 - 5000 złotych.

Powłoka hybrydowa

       Najnowszym na rynku produktem, z rodziny powłok ochronnych, są powłoki hybrydowe. Stanowią pewnego rodzaju połączenie dwóch wcześniej omawianych rodzajów. Dzięki swoim właściwością tworzą na lakierze grubszą warstwę, co skutkuje jeszcze lepszą ochroną. Również pod względem wizualnym nie mają sobie równych. Blask, głębia, szklistość oraz połysk, jaki zapewniają, jest zdecydowanie na najwyższym poziomie.

Cena powłoki hybrydowej zwykle jest porównywalna do ceramicznej, jednak jej trwałość wynosi około 3 lata.

Którą powłokę wybrać i skąd taka duża różnica w cenie?

       Wybór powłoki zwykle kierowany jest zasobnością portfela. Kwarc możemy zaaplikować samodzielnie, co znacznie obniży koszty. Oczywiście nie można zapominać, że przed nałożeniem jakiejkolwiek powłoki wymagana jest bardzo dokładna korekta, czyszczenie oraz odtłuszczanie lakieru. Często właśnie ze względu na te czynności wizyta w studiu detailingowym jest taka kosztowna. Aplikacja ceramiki jest znacznie bardziej wymagająca, konieczne jest nawet zachowanie odpowiednich warunków (wilgotność, temperatura). Niektóre powłoki ceramiczne wymagają wygrzewania przy pomocy promiennika podczerwieni.

 

 

 

 

 

 

 

Powłoka tylko na lakier?

       Obecnie w ofercie detailerów znajdziemy powłoki na wszystko. Lakier szyby, felgi, elementy wnętrze itd. Czasem co za dużo, to nie zdrowo i właśnie tak jest w tym przypadku. O ile lakier, felgi i szyby, rzeczywiście mają sens, to nad resztą zastanowiłbym się dwa razy. Skórzana tapicerka musi oddychać, zabezpieczenie jej powłoką może doprowadzić do zatkania porów, co nie będzie miało pozytywnego wpływu na jej strukturę. Dodatkowo warto pomyśleć, czy rzeczywiście wnętrze naszego pojazdu narażone jest na tak trudne warunki, że uzasadnione jest stosowanie tego typu powłok.

Twardość 9H? I tak i nie!

       Producenci powłok, a także studia detailingowe szczycą się, że powłoki ceramiczne osiągają twardość 9H. Aby zrozumieć o co chodzi i dlaczego jest to głównie chwyt marketingowy, musimy minimalnie zagłębić się w temat skali twardości. Między innymi wyróżniamy dwie skale twardości, które definiują odporność materiałów na zarysowania.

       Skala Mohsa ma 10 poziomów, gdzie na końcu jest diament, czyli najtwardszy minerał. Dziewiątą pozycję zajmuje korund, który tnie szkło, a dopiero siódmą czysty kwarc. Często osoby reklamujące produkty dumnie obwieszczają twardość 9H, odwołując się do tej skali, co jest oczywiście błędne, ponieważ w takim wypadku, powłokę ceramiczną mógłby zarysować wyłącznie diament! W rzeczywistości osiągają one twardość 9H w skali ołówkowej, która określa twardość grafitu stosowanego w ołówkach. W skali Mohsa byłaby to twardość około 2.

       Oczywiście stosowanie właśnie takiej twardości jest całkowicie uzasadnione. Gdyby powłoka była twardsza, nie mogłaby dostosowywać się do karoserii, która pracuje pod wpływem zmian temperatury. Skutkowałoby to jej pękaniem i uszkodzeniami.

Trwałość, czy na pewno taka wysoka?

       Wspomniałem wcześniej, że kwarc utrzymuje się na lakierze około roku, a ceramika nawet 5 lat. Nie ulega wątpliwości, że powłoki są trwałe. Jednak czas podawany przez producenta zawsze należy traktować z dystansem. Wynika to z faktu, że warunki atmosferyczne występujące np. w Polsce, nie są zbyt korzystne dla powłok. Zima = sól na drogach, która może znacznie obniżyć ich wytrzymałość. Również stan lakieru przed aplikacją i sam przebieg aplikacji, mają duży wpływ na trwałość. Dodatkowo każda powłoka powinna podlegać systematycznej inspekcji. Okres pomiędzy nimi ustala producent lub studio, gdzie została położona.

       Podsumowując powyższe rozważania, nie dajcie się nabrać na to, że powłoki nie da się porysować. Tego typu ochrona ma minimalizować np. zarysowania powstałe podczas mycia samochodu. Oczywiste jest, że nie poradzi sobie z żadnym metalowym przedmiotem lub kamieniem. Mimo to nadal jest to doskonały sposób, aby zapobiec nadmiernemu brudzeniu, poprawić walory wizualne i zdecydowanie zredukować ilość mikrorys, pojawiających się na powierzchni powłoki lakierniczej.

Jeśli już wybierzemy rodzaj powłoki, to warto nieco poszperać w internecie, może poczytać na forum i wybrać produkt, który jest naprawdę dobrej jakości (nie zawsze musi on być najdroższy). Podobnie wygląda kwestia wyboru studia detailingowego. Nie dajcie się nabrać na ceramikę za 1000 złotych, zróbcie dobry research, a efekty na pewno Was nie zawiodą!