Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Opony całoroczne - czy warto rozważyć ich zakup

Opony całoroczne - czy warto rozważyć ich zakup? Dla kogo będą odpowiednie?

Opony całoroczne - czy warto rozważyć ich zakup

       Każdego roku przychodzi taki moment, że zaczynam się zastanawiać, czy już wymienić opony na zimowe, czy to może jeszcze zbyt wcześnie. Zazwyczaj jest to fałszywy alarm, spowodowany chwilowym spadkiem temperatury, który trwa jeden, czy dwa dni, po czym znowu mamy kilkanaście stopni powyżej zera. I taka sytuacja powtarza się co kilka dni, aż pojawia się moment, w którym w nocy mamy 0 stopni, a w dzień kilkanaście na plusie i nadal nie wiadomo, co zrobić. Dokładając do tego zmiany klimatu w Polsce, który ewidentnie zmierza w stronę śródziemnomorskiego, a zimy oglądamy głównie na zdjęciach z młodości, zastosowanie opon wielosezonowych wydaje się coraz bardziej racjonalne. Wydaje się, ale czy rzeczywiście takie jest?

       Nie ma się co oszukiwać, kiedyś wyśmiewane i traktowane niezbyt poważnie opony całoroczne obecnie zyskują na popularności. Częściowo za sprawą nowych technologii, które pozwalają osiągnąć coraz lepsze właściwości tego typu ogumienia, ale wiadomo, że głównymi powodami są tutaj wygoda i oszczędności.

 

       Przypomnijmy, że opona letnia zaczyna tracić swoje właściwości już poniżej 7 stopni Celsjusza i nie jest to chwyt marketingowy, jak nadal wiele osób uważa. Dlatego okres przejściowy, zwykle przypadający na październik/listopad jest tak kłopotliwy w kwestii wymiany opon. Z jednej strony kilkanaście stopni w dzień, a z drugiej okolice zera w nocy.

Opony zimowe

       Opony zimowe tworzone są bez kompromisów. Mają sprawdzać się w niskich temperaturach i trudnych warunkach drogowych. Specjalna mieszanka gumy, a także odpowiednio projektowany, agresywny bieżnik poprawiają przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym, a nawet lodzie. Względem opon letnich zyskują już przy temperaturze nieco poniżej 7 stopni Celsjusza. Skracają drogę hamowania i poprawiają przyczepność.

       Dodatkowym atutem jest możliwość zastosowania węższej opony zimowej, co jeszcze bardziej poprawia właściwości jezdne po trudnym podłożu.

       Mieszanka gumy stosowana w oponach zimowych diametralnie różni się od letniej. Zwykle wzbogacona jest o krzemionkę, która pozwala zachować wysoką elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach. Właśnie dlatego przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza zimówka w przeciwieństwie do opony letniej zapewnia odpowiednio krótką drogę hamowania.

       Dobra, wymieniłem kilka zalet, ale oczywiście mamy również wady opon zimowych. Ostatnie zimy są w gruncie rzeczy bardzo łagodne, a temperatury często przekraczają 7 stopni. W takim przypadku zimowa guma traci swoje właściwości, droga hamowania wydłużą się, a ona sama zużywa się znacznie szybciej. Posiadanie dwóch kompletów opon generuje również dodatkowe koszty związane z ich wymianą, a także magazynowaniem. Jeżeli zdecydujemy się na opony zimowe w innym rozmiarze, to musimy doliczyć jeszcze kolejny zestaw felg.

Opona całoroczna

       Różnica w oponach letnich, a zimowych, jest ogromna i prawdopodobnie każdy kierowca przekona się lub już przekonał na własnej skórze. Zatem, czy możliwe jest osiągnięcie kompromisu i wyprodukowanie ogumienia, które dobrze sprawdzą się w każdych warunkach? Odpowiedź standardowa: TO ZALEŻY. A zależy głównie od oczekiwań, warunków, w których użytkujemy nasz samochód i osobistych preferencji.

       Opony wielosezonowe nie należą do najtańszych. Ciężko powiedzieć, czy to za sprawą zastosowanej technologii, czy może producent chce nas „ukarać” za to, że kupujemy tylko jeden komplet. Mimo tego nadal wychodzi taniej w porównaniu do zakupu opon sezonowych. I tutaj ważna uwaga, w przypadku zakupu opon całorocznych zalecam wybór tych z wyższej półki. Na jeden kompromis już idziemy poprzez wybór tego typu, drugi kompromis związany z ceną to już zbyt wiele.

       Budowa opony wielosezonowej łączy cechy opon sezonowych. Bieżnik jest głębszy i posiada więcej nacięć niż w przypadku letniej, jednak nie jest aż tak agresywny, jak zimowy. Podczas silnego mrozu całoroczne ogumienie będzie zdecydowanie miększe niż letnie, ale nie  tak elastyczne, jak zimowe. W trakcie upałów będzie niestety zużywać się szybciej, co może obniżyć wspominane wcześniej oszczędności. Jak bardzo? To zależy od tego, w jakich warunkach się poruszamy i ile kilometrów pokonujemy.

       Biorąc pod uwagę powyższe cechy, dość łatwo stwierdzić, że opona wielosezonowa to spory kompromis i ciężko będzie jej dorównać dobremu kompletowi zimówek czy letnich. Szczególnie zauważymy to w warunkach wysokich lub bardzo niskich temperatur, a także w przypadku dużego śniegu lub oblodzenia.

       No więc czy warto kupić oponę wielosezonową? Żeby poprawnie odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować kilka czynników. Dużo zależy od warunków, w jakich eksploatujemy samochód. Jeśli mieszkamy w górach, gdzie częściej zdarzają się niskie temperatury, obfite opady śniegu, a poruszanie się wymaga pokonywania podjazdów, to najprawdopodobniej opona wielosezonowa się nie sprawdzi. Obecnie zimy w Polsce są coraz łagodniejsze, rzadziej spotykamy obfite opady, a temperatury są coraz wyższe. Dlatego zakup opon całorocznych ma coraz większy sens. Nie bez znaczenia jest również to, jak dużo kilometrów pokonujemy i jaki styl jazdy preferujemy. Jeśli lubimy mocniej depnąć w pedał gazu, a długie trasy są dla nas codziennością, to zakup wielosezonówek mija się z cele. Będziemy mniej pewni na drodze, a gumy zużyją się bardzo szybko.

Powinieneś wybrać opony zimowe, jeśli:

  • lubisz dynamiczną jazdę,
  • pokonujesz duże ilości kilometrów, często poza obszarem miejskim,
  • mieszkasz w miejscu, gdzie zima bywa ostra, a poruszanie się wymaga pokonywania trudniejszego terenu,
  • posiadasz samochód o większej mocy,
  • zależy Ci na maksymalnym bezpieczeństwie, co przekłada się na lepszy komfort psychiczny.

Możesz zastanowić się nad oponami całorocznymi, jeżeli:

  • preferujesz spokojny styl jazdy,
  • samochodem poruszasz się głównie w mieście, gdzie ulice są dobrze utrzymane,
  • nie pokonujesz dużych ilości kilometrów w ciągu roku, a w przypadku wystąpienia trudnych warunków drogowych będziesz w stanie skorzystać z innego środka transportu.

 

       Podsumowując, opony wielosezonowe to spory kompromis. Nie sprawdzą się we wszystkich warunkach i ewidentnie nie są dla każdego. Pomimo kilku zalet, osobiście nie jestem ich zwolennikiem, ponieważ cenię sobie maksymalne bezpieczeństwo na drodze i w tej kwestii nie widzę możliwości na żadne ustępstwa. Teoretycznie zimy w Polsce nie są takie jak dawniej, ale nadal zdarzają się obfite opady śniegu i mocne mrozy.