Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. Marki samochodów
Klimatyzacja

W ofercie motoryzacyjnego sklepu internetowego Partego znajdziesz 2 miliony nowych części zamiennych. Oferujemy podzespoły do większości samochodów poruszających się po drogach. Współpracujemy tylko z renomowanymi dostawcami i gwarantujemy oryginalność oraz najwyższą jakość sprzedawanych produktów. Dzięki 30 letniemu doświadczeniu, a także szerokiej działalności w branży motoryzacyjnej, zapewniamy kompleksowe doradztwo i pomoc w doborze części do każdego samochodu!

Przy zamówieniach o wartości  powyżej 300 zł, pokrywamy koszt dostawy! Masz jakieś pytania? Nie wiesz jakie produkty wybrać? Skontaktuj się z nami!

Wyszukaj części do swojego samochodu

Nazwa pojazdu: ABARTH Nazwa pojazdu: ACURA Nazwa pojazdu: ALFA ROMEO Nazwa pojazdu: ALPINE Nazwa pojazdu: ASTON MARTIN Nazwa pojazdu: AUDI Nazwa pojazdu: BENTLEY Nazwa pojazdu: BMW Nazwa pojazdu: BUICK Nazwa pojazdu: CADILLAC Nazwa pojazdu: CHEVROLET Nazwa pojazdu: CHRYSLER Nazwa pojazdu: CITROËN Nazwa pojazdu: CUPRA Nazwa pojazdu: DACIA Nazwa pojazdu: DAEWOO Nazwa pojazdu: DAF Nazwa pojazdu: DODGE Nazwa pojazdu: DS Nazwa pojazdu: FERRARI Nazwa pojazdu: FIAT Nazwa pojazdu: FORD Nazwa pojazdu: FORD USA Nazwa pojazdu: FSO Nazwa pojazdu: GAZ Nazwa pojazdu: GMC Nazwa pojazdu: HONDA Nazwa pojazdu: HUMMER Nazwa pojazdu: HYUNDAI Nazwa pojazdu: INFINITI Nazwa pojazdu: ISUZU Nazwa pojazdu: IVECO Nazwa pojazdu: JAGUAR Nazwa pojazdu: JEEP Nazwa pojazdu: KIA Nazwa pojazdu: LADA Nazwa pojazdu: LAMBORGHINI Nazwa pojazdu: LANCIA Nazwa pojazdu: LAND ROVER Nazwa pojazdu: LDV Nazwa pojazdu: LEXUS Nazwa pojazdu: LINCOLN Nazwa pojazdu: LOTUS Nazwa pojazdu: MAN Nazwa pojazdu: MASERATI Nazwa pojazdu: MAYBACH Nazwa pojazdu: MAZDA Nazwa pojazdu: MERCEDES-BENZ Nazwa pojazdu: MG Nazwa pojazdu: MINI Nazwa pojazdu: MITSUBISHI Nazwa pojazdu: NISSAN Nazwa pojazdu: OLDSMOBILE Nazwa pojazdu: OPEL Nazwa pojazdu: PEUGEOT Nazwa pojazdu: PLYMOUTH Nazwa pojazdu: PONTIAC Nazwa pojazdu: PORSCHE Nazwa pojazdu: PROTON Nazwa pojazdu: RENAULT Nazwa pojazdu: RENAULT TRUCKS Nazwa pojazdu: ROLLS-ROYCE Nazwa pojazdu: ROVER Nazwa pojazdu: SAAB Nazwa pojazdu: SANTANA Nazwa pojazdu: SCANIA Nazwa pojazdu: SEAT Nazwa pojazdu: SKODA Nazwa pojazdu: SMART Nazwa pojazdu: SSANGYONG Nazwa pojazdu: SUBARU Nazwa pojazdu: SUZUKI Nazwa pojazdu: TATA Nazwa pojazdu: TESLA Nazwa pojazdu: TOYOTA Nazwa pojazdu: UAZ Nazwa pojazdu: VAUXHALL Nazwa pojazdu: VOLVO Nazwa pojazdu: VW Nazwa pojazdu: ZASTAVA

Komfort w podróży jest absolutnie niezbędny. Pozwala on skupić się na drodze i zachować czujność. Zapewnienie komfortu bez klimatyzacji będzie niezwykle trudne, zwłaszcza w ciepłe dni.

Głównym zadaniem układu klimatyzacji jest obniżanie temperatury powietrza wewnątrz samochodu. Nie jest to jednak jedyne jego zadanie i przydaje się on również w zimne dni. Użycie klimatyzacji w znacznym stopniu skraca czas potrzebny do usunięcia pary wodnej z szyb .

Warto również wspomnieć, że nieużywanie klimatyzacji przez dłuższy okres czasu, nie jest korzystne dla jej stanu technicznego. Olej osiada na ściankach przewodów, a uruchomienie układu w takim stanie powoduje krótkotrwałą pracę bez smarowania. Dlatego zaleca się regularne używanie klimatyzacji w ciągu całego roku.

 

Budowa i zasada działania układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji, jaki spotkać możemy w większości samochodów, składa się z 6 głównych części i są to:

  • kompresor,
  • osuszacz,
  • skraplacz,
  • zawór rozprężny,
  • parownik,
  • wiatrak wentylatora.

Układ klimatyzacji jest układem zamkniętym, w którym rozróżnić możemy część wysoko i niskociśnieniową. Wypełniony jest on czynnikiem chłodniczym. Cały proces chłodzenia rozpoczyna się w kompresorze, który działa jak pompa. Czynnik jest sprężany, a wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie jego temperatura. W takim stanie trafia on do skraplacza, inaczej zwanego chłodnicą klimatyzacji, którego zadaniem jest schłodzenie czynnika przy równoczesnej zmianie jego stanu skupienia, z gazowego na ciekły. Następnie skroplony czynnik trafia do osuszacza. Pełni on rolę filtra w układzie. Usuwa zanieczyszczenia, a także pochodzącą spoza układu wilgoć. Kolejnym elementem na drodze czynnika jest zawór rozprężający. To w nim rozpoczyna się proces obniżenia ciśnienia czynnika (rozprężanie), który kończy się już w parowniku. Reakcja ta jest gwałtowna i skutkuje bardzo dużym spadkiem temperatury. Wiatrak wentylatora generuje strumień powietrza, który przepływając przez parownik zostaje schłodzony i trafia do kabiny samochodu. Po zakończeniu procesu, czynnik zostaje z powrotem zassany do kompresora i cały cykl rozpoczyna się ponownie.

 

Czynnik chłodniczy

W samochodach wyprodukowanych przed 1 stycznia 2017 roku, używanym czynnikiem chłodniczym jest R134a. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, samochody wyprodukowane po tej dacie, nie mogą już używać tego czynnika, gdyż posiada on zbyt duży potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (global warming potential). Właśnie dlatego producenci zastąpili go R1234yf, który jest znacznie bardziej ekologiczny.

Obsługa układu klimatyzacji jest identyczna dla obu rodzajów czynnika. Jednak posiadając układ wypełniony R1234yf, musimy liczyć się z większymi kosztami serwisowania. Głównie różnica wynika z ceny samego czynnika, który jest nawet klikanaście razy droższy od R134a. Nie jest to jednak jedyny powód wyższych cen. Ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia układu, w przypadku zmieszania czynników, serwisy coraz częściej decydują się na zakup urządzeń, które posiadają analizator czynnika. Są one droższe od standardowych.

 

Częste problemy z układem klimatyzacji

Obniżenie wydajności chłodzenia

Zwykle spowodowane jest brakiem lub niewystarczającą ilością czynnika chłodniczego. W takiej sytuacji należy udać się do serwisu w celu sprawdzenia szczelności układu i uzupełnienia czynnika.

Parowanie szyb

Taki objaw może świadczyć o złym stanie filtra kabinowego. Długi okres bez jego wymiany skutkuje zbieraniem się zanieczyszczeń, które uniemożliwiają swobodny przepływ powietrza. Parowanie mogą powodować również nieszczelne uszczelki w drzwiach, a także niedrożne kanały odpływowe. W niektórych przypadkach problem może leżeć po stronie zatkanej nagrzewnicy. Ze względu na trudnydostęp do tego elementu (nagrzewnicy), często konieczny jest demontaż całej deski rozdzielczej.

Nieprzyjemny zapach

Pojawienie się nieprzyjemnego zapachu podczas pracy klimatyzacji może być spowodowane, tak jak w przypadku parowania szyb, dużym zabrudzeniem filtra kabinowego. Jednak częściej źródłem problemu jest pojawienie się grzybów i pleśni w układzie. Mają one bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Dlatego jeśli klimatyzacja nie pracuje bezwonnie należy niezwłocznie udać się na czyszczenie.