Godziny pracy infolinii
Poniedziałek (05.04):
Nieczynne
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. Marki samochodów
Chłodzenie

Płyny chłodnicze i elementy układu chłodzenia

W sklepie motoryzacyjnym Partego znajdziesz dwa miliony części zamiennych, narzędzi i akcesoriów samochodowych, które wysyłamy maksymalnie w 24 godziny. Posiadamy asortyment
z różnych półek cenowych, do większości samochodów poruszających się po drogach. Wszystkie produkty pochodzą od renomowanych producentów znanych na całym świecie. Wybierając Partego, masz gwarancję, że części będą nowe, oryginalne i najwyższej jakości, a zakupy bezpieczne i szybkie. Nad obsługą klienta czuwają doradcy, mający ciągłe wsparcie zespołu mechaników i diagnostów samochodowych. Takie rozwiązanie zapewnia najwyższy poziom świadczonych usług!

Pamiętaj, że przy zamówieniach powyżej 300 zł dostawa jest darmowa! Masz jakieś pytania lub wątpliwości? Zachęcamy do kontaktu!

Wyszukaj części do swojego samochodu

Nazwa pojazdu: ABARTH Nazwa pojazdu: ACURA Nazwa pojazdu: ALFA ROMEO Nazwa pojazdu: ALPINE Nazwa pojazdu: ASTON MARTIN Nazwa pojazdu: AUDI Nazwa pojazdu: BENTLEY Nazwa pojazdu: BMW Nazwa pojazdu: BUICK Nazwa pojazdu: CADILLAC Nazwa pojazdu: CHEVROLET Nazwa pojazdu: CHRYSLER Nazwa pojazdu: CITROËN Nazwa pojazdu: CUPRA Nazwa pojazdu: DACIA Nazwa pojazdu: DAEWOO Nazwa pojazdu: DAF Nazwa pojazdu: DAIHATSU Nazwa pojazdu: DATSUN Nazwa pojazdu: DODGE Nazwa pojazdu: DS Nazwa pojazdu: FERRARI Nazwa pojazdu: FIAT Nazwa pojazdu: FORD Nazwa pojazdu: FORD USA Nazwa pojazdu: FSO Nazwa pojazdu: GAZ Nazwa pojazdu: GMC Nazwa pojazdu: HONDA Nazwa pojazdu: HUMMER Nazwa pojazdu: HYUNDAI Nazwa pojazdu: INFINITI Nazwa pojazdu: ISUZU Nazwa pojazdu: IVECO Nazwa pojazdu: JAGUAR Nazwa pojazdu: JEEP Nazwa pojazdu: KIA Nazwa pojazdu: LADA Nazwa pojazdu: LAMBORGHINI Nazwa pojazdu: LANCIA Nazwa pojazdu: LAND ROVER Nazwa pojazdu: LDV Nazwa pojazdu: LEXUS Nazwa pojazdu: LIGIER Nazwa pojazdu: LINCOLN Nazwa pojazdu: LOTUS Nazwa pojazdu: MAN Nazwa pojazdu: MASERATI Nazwa pojazdu: MAYBACH Nazwa pojazdu: MAZDA Nazwa pojazdu: MERCEDES-BENZ Nazwa pojazdu: MG Nazwa pojazdu: MINI Nazwa pojazdu: MITSUBISHI Nazwa pojazdu: NISSAN Nazwa pojazdu: OLDSMOBILE Nazwa pojazdu: OPEL Nazwa pojazdu: PEUGEOT Nazwa pojazdu: PLYMOUTH Nazwa pojazdu: PONTIAC Nazwa pojazdu: PORSCHE Nazwa pojazdu: PROTON Nazwa pojazdu: RENAULT Nazwa pojazdu: RENAULT TRUCKS Nazwa pojazdu: ROLLS-ROYCE Nazwa pojazdu: ROVER Nazwa pojazdu: SAAB Nazwa pojazdu: SANTANA Nazwa pojazdu: SCANIA Nazwa pojazdu: SEAT Nazwa pojazdu: SKODA Nazwa pojazdu: SMART Nazwa pojazdu: SSANGYONG Nazwa pojazdu: SUBARU Nazwa pojazdu: SUZUKI Nazwa pojazdu: TATA Nazwa pojazdu: TESLA Nazwa pojazdu: TOYOTA Nazwa pojazdu: TRABANT Nazwa pojazdu: UAZ Nazwa pojazdu: VAUXHALL Nazwa pojazdu: VOLVO Nazwa pojazdu: VW Nazwa pojazdu: WARTBURG Nazwa pojazdu: YUGO Nazwa pojazdu: ZASTAVA

Układ chłodzenia w samochodzie odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowej temperatury pracy silnika. Dodatkowo jego zadaniem, wbrew nazwie, jest ogrzewanie przedziału pasażerskiego.

Prawidłowe działanie układu chłodzenia nie tylko zapewnia odpowiednie warunki pracy silnika, które przekładają się między innymi na niższe zużycie paliwa, ale również pozwala osiągnąć żądaną temperaturę i usunąć nadmiar wilgoci z kabiny pojazdu. Działania te bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Obecnie zdecydowana większość pojazdów, do chłodzenia, wykorzystuje ciecz. Jest to tak zwane chłodzenie pośrednie, gdyż ciecz jest wyłącznie pośrednikiem, pomiędzy silnikiem, który oddaje ciepło do cieczy, a powietrzem, które ją chłodzi.

Budowa i zasada działania

Zasada działania oraz budowa układu chłodzenia jest stosunkowo prosta. Ruch cieczy w układzie wymusza pompa wody. Do momentu, aż silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy, ciecz krąży wyłącznie w tak zwanym małym obiegu. W jego skład wchodzi obszar silnika, w którym znajdują się specjalne kanały oraz nagrzewnica, odpowiedzialna za dostarczanie ciepłego powietrza do wnętrzapojazdu. Gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę pracy, zadaniem układu chłodzenia jest jej utrzymanie i niedopuszczenie do przegrzania. Wtedy za sprawą termostatu otwarty zostaje duży obieg i ciecz trafia dodatkowo do chłodnicy. Podczas jazdy pęd powietrza chłodzi ciecz krążącą w jej kanalikach. Aby silnik nie przegrzał się, np. podczas postoju, pracę układu wspomaga wentylator.

Termostat jest elementem niezwykle istotnym, gdyż to on reguluje ilość cieczy, która trafia do każdego z obiegów. Dzięki niemu silnik utrzymuje odpowiednią temperaturę pracy, a do wnętrza pojazdu trafia wymagana ilość ciepłego powietrza.

Chłodnica jest najważniejszym elementem układu chłodzenia. Jej uszkodzenie bardzo szybko doprowadzi do przegrzania silnika, co może być katastrofalne w skutkach. Niestety chłodnica jest urządzeniem stosunkowo delikatnym i często zdarzają się nieszczelności lub niedrożności. W starszych pojazdach wymiana tego elementu może znacznie poprawić pracę silnika.

Usterki układu chłodzenia silnika

Wszelkiego rodzaju usterki układu chłodzenia powinny być natychmiast diagnozowane i usuwane. Wycieki płynu chłodzącego lub nieoczekiwane wzrosty temperatury silnika, bardzo szybko doprowadzają do poważnych awarii. Oznaką problemów może być również niedziałające ogrzewanie, gdyż często świadczy o uszkodzeniu termostatu. Należy regularnie kontrolować poziom płynu i uzupełniać go w miarę potrzeby.

Płyny chłodnicze i elementy układu chłodzenia

Prawidłowe funkcjonowanie samochodu zależy od wielu czynników. Jedną z bardziej istotnych kwestii jest układ chłodniczy auta. Wbrew pozorom jego działanie nie służy do maksymalnego ochłodzenia silnika, tylko do utrzymywania optymalnej dla jego najlepszego działania temperatury. Niska temperatura mogłaby doprowadzić do sytuacji, w których silnik mógłby pracować na bardzo niskim poziomie, a jego sprawność pozostawiałaby wiele do życzenia. Przy zbyt niskiej temperaturze pozostaje zakłócony proces spalania, który powoduje zwiększenie emisji węglowodorów oraz tlenków węgla. Optymalna temperatura dla płynu chłodzącego to od 85 do 90 stopni Celsjusza. Co interesujące, układ chłodzenia ma jeszcze jedną rolę. Dzięki nagrzewnicy z powodzeniem służy on do ogrzewania kabiny samochodowej, Chłodzenie odbywa się poprzez powietrze, które przenika do cieczy, ciecz natomiast schładza silnik. Warto do swojego samochodu dopasować możliwie najlepszy płyn chłodzący.

Płyny chłodnicze i elementy układu chłodzenia

Samochodowy układ chłodzenia silnika do prawidłowego funkcjonowania wymaga odpowiedniej chemii. Oferujemy więc płyn chłodniczy i wszystkie elementy, które tworzą układ chłodniczy. Budowa układu chłodzenia powinna być dla Państwa stosunkowo prosta, jednakże z przyjemnością przypomnimy, jak wiele części odnośnie niego będziecie mogli Państwo u nas znaleźć. Przede wszystkim oferujemy zbiornik układu chłodniczego i pompę wody. Oprócz tego istotna jest sama chłodnica, wentylatory ora termostat, przewody i czujniki. Wszystkie elementy układu chłodniczego z naszego sklepu zostały dobrane na podstawie naszego bogatego doświadczenia i lat nieprzerwanej praktyki.

Jakie płyny chłodnicze posiadamy w swojej ofercie?

W zależności od modelu auta i dokładnej budowy jego układu chłodniczego oferujemy Państwu kilka rodzajów tego płynu. W naszej ofercie znajdują się trzy grupy płynów. Są to płyny chłodnicze:

  • IAT,

  • OAT,

  • HOAT.

Wybierając płyn chłodniczy do naprawianego auta, muszą Państwo zwrócić uwagę na jego markę, wiek i inne czynniki ze strony samego auta. W przypadku samego płynu należy zwrócić uwagę na jego skład i zalecenia producenta, według których zawsze powinniśmy postępować.

W naszej ofercie dostępne są zarówno gotowe płyny, jak i koncentraty, natomiast od Państwa należy decyzja, który z nich będzie do danego samochodu najbardziej odpowiedni. IAT to płyn, który jest stosowany w starszych modela aut, gdzie cały płyn należy wymieniać co około 2 lata. Należy tak robić ze względu na to, że płyn ten jest w główniej mierze ze związków nieorganicznych, które tworzą na powierzchni całego układu osiadającą powłokę. Za czasem może ona zatykać kanaliki, warto się więc tym zainteresować. Płyn OAT jest wyprodukowany z takich składników, które tworzą na powierzchni również warstwę chłodniczą, ale znacznie cieńszą, Te płyny można wymieniać zdecydowanie rzadziej, bo nawet co pięć lat. Trzecia grupa płynów znajduje zastosowanie w układach chłodniczych z aluminium. Bazują one na dodatkach organicznych, dzięki którym HOAT jest płynem hybrydowym. Jego wymiana powinna nastąpić po około 3-4 latach użytkowania.

 

Sprawdź także inne kategorie: