Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Manualna skrzynia biegów - jak o nią dbać?

Manualna skrzynia biegów - jak o nią dbać? Czy wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów?

Manualna skrzynia biegów - jak o nią dbać?

       Manualne skrzynie biegów, pomimo swojej dosyć skomplikowanej konstrukcji, są wytrzymałe i stosunkowo bezawaryjne. Jednak jeśli już dochodzi do uszkodzenia takiej przekładni lub któregoś elementu z nią współpracującego, to koszty są wysokie. Zwykle użytkownicy manualnych skrzyń biegów nieświadomie popełniają pewne błędy, które wraz z upływem czasu mogą skutkować wystąpieniem awarii. Wbrew pozorom ich uniknięcie jest proste i zwykle sprowadza się do porzucenia złych nawyków.

Jazda na półsprzęgle.

       Nadużywana zwykle w korkach lub na wzniesieniu, jazda na półsprzęgle polega na przedłużaniu pracy sprzęgła, co bardzo negatywnie wpływa na jego żywotność. Tarcze trąc o siebie, zużywają się nierównomiernie, może dochodzić do ich przypalenia, a w końcu do ślizgania i konieczności wymiany całego sprzęgła. Zapobieganie jest bardzo proste, częściej używajmy hamulca ręcznego!

Niecałkowite wciskanie pedału sprzęgła.

       „Przecież skoro da się zmienić bieg, to znaczy, że sprzęgło wciśnięte jest wystarczająco”. W teorii tak właśnie jest, jednak wystarczy chwila nieuwagi, aby wcisnąć sprzęgło zbyt mało i usłyszeć charakterystyczny zgrzyt. Tego typu powtarzające się sytuacje mogą bardzo szybko doprowadzić do poważnych uszkodzeń przekładni. Dodatkowo pełne wciśnięcie sprzęgła gwarantuje, że skrzynia będzie miała odpowiednio dużo czasu na prawidłowe ustawienie kół zębatych, co zapewni płynną zmianę przełożenia.

Trzymanie nogi na sprzęgle.

       Część kierowców zupełnie bezwiednie przytrzymuje nagę nad lub na pedale sprzęgła. Wbrew pozorom pierwsze zmiany w położeniu całego mechanizmu następują już po bardzo delikatnym przyciśnięciu pedału. Warto o tym pamiętać, ponieważ możemy narażać skrzynię na dodatkowe obciążenie całkowicie niepotrzebnie.

Nieprawidłowa redukcja przełożenia np. podczas hamowania silnikiem.

       Hamowanie biegami jest praktyką jak najbardziej odpowiednią i zalecaną. Jednak należy pamiętać, aby przełożenia zmniejszać po kolei, a przed ich zmianą silnik powinien zostać doprowadzony do takich obrotów, jakie osiągnie po redukcji. Dlatego zawsze powinniśmy dodać nieco gazu. Nieprawidłowa, zbyt mocna redukcja może doprowadzić do uszkodzenia nie tylko przekładni, ale również całego silnika np. poprzez przeskoczenie paska rozrządu. Dodatkowo podczas hamowania nigdy nie powinniśmy wrzucać pierwszego biegu.

Postój z wciśniętym sprzęgłem.

       Chyba najczęściej spotykany błąd. Mogłoby się wydawać, że to nic złego, jednak przy tego typu praktyce łożysko oporowe (dociskowe) sprzęgła cierpi i jest niepotrzebnie obciążane. Innym aspektem jest lewa noga kierowcy, która przecież mogłaby spokojnie odpoczywać.

Wymiana oleju w skrzyni biegów.

       Wielu producentów, a także właścicieli pojazdów twierdzi, że oleju w manualnej skrzyni biegów się nie wymienia. Niestety nie możemy się z tym zgodzić. Prawdą jest, że warunki panujące w manualnej przekładni są dla oleju korzystne i nie narażają go na znaczne zanieczyszczenie czy zawilgocenie, ale mimo wszystko olej się starzeje. Po pewnym czasie pogarsza się jego lepkość, a wraz z nią właściwości smarujące. To powoduje zmniejszenie płynności współpracy elementów skrzyni biegów i ich przyspieszone zużycie. Źródła podają różne interwały wymiany oleju, ale jako bezpieczną wartość można przyjąć 80-100 tysięcy kilometrów, w przypadku standardowo używanego pojazdu. Jeżeli nasz samochód wykorzystywany jest w bardziej sportowy, dynamiczny sposób lub często ciągnie np. przyczepę, to warto zmniejszyć ilość kilometrów pomiędzy wymianami. Ze względu na niewielką ilość oleju, który mieści się w przekładni (około 2 litry), koszty serwisu nie są bardzo wysokie, dlatego nie warto go zaniedbywać.