Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Filtry samochodowe - dlaczego i jak często należy je wymieniać?

Filtry samochodowe - dlaczego i jak często należy je wymieniać?

Filtry samochodowe - dlaczego i jak często należy je wymieniać?

       W poprzednim artykule skupiłem się na temacie wymiany oleju. Wspomniałem jedynie, że musi ona być połączona z wymianą filtra oleju, bo w przeciwnym wypadku nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jak to jest naprawdę z tymi filtrami? Które należy wymieniać? Jak często? I co jeśli tego nie zrobimy? Na te inne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule. Będzie trochę teorii i jak zawsze dużo praktyki!

       Prawdopodobnie każdy wie, za co odpowiedzialne są filtry. Spotykamy się z nimi w wielu dziedzinach życia i najprościej mówiąc, ich zadaniem jest wyłapywanie pewnych grup substancji, a przepuszczanie innych. W samochodzie zależy nam na przechwytywaniu różnego rodzaju zanieczyszczeń. Obecnie w większości pojazdów możemy wyróżnić cztery najważniejsze filtry: filtr kabinowy, filtr oleju, filtr powietrza oraz filtr paliwa. Należy pamiętać, że oprócz wspomnianego wychwytywania zanieczyszczeń filtr musi również zapewniać swobodny i odpowiednio duży przepływ cieczy lub gazu. Właśnie dlatego jego odpowiedni stan i systematyczna wymiana są tak ważne dla kondycji silnika i innych podzespołów w naszym samochodzie.

Filtr przeciw pyłkowy (kabinowy)

       Najczęściej zaniedbywany filtr w samochodzie. Ma on niewielki wpływ na stan i funkcjonowanie naszego samochodu i właśnie dlatego tak wiele osób o nim zapomina. Jednak filtr kabinowy ma znacznie ważniejsze zadanie, oczyszcza powietrze trafiające do kabiny samochodu. Dzięki niemu nie wdychamy kurzu, pyłu i innych zanieczyszczeń. Myślę, że zdrowie osób podróżujących jest znacznie bardziej istotne niż stan naszego pojazdu, dlatego wymiana filtra kabinowego jest bardzo istotna i nie powinniśmy o niej zapominać!

Dlaczego powinniśmy wymieniać filtr kabinowy (przeciw pyłkowy)?

  • Nowy filtr kabinowy gwarantuje czyste i świeże powietrze wewnątrz pojazdu. Wyłapuje większość pyłów, kurzu, gazów i neutralizuje nieprzyjemne zapachy.
  • Zapchanie filtra kabinowego skutkuje ograniczonym dostępem powietrza do wnętrza pojazdu. To powoduje parowanie szyb i wzrost wilgotności, która sprzyja powstawaniu pleśni i grzybów.
  • Utrudniony przepływ powietrza skutkuje nieprawidłową pracą ogrzewania, wentylacji, a także układu klimatyzacji. Skutkiem może być przyspieszone zużycie.

Filtr przeciw pyłkowy (kabinowy) - węglowy czy zwykły?

       Podczas wymiany filtra kabinowego oprócz producenta będziemy musieli wybrać pomiędzy zwykłym a węglowym. Ten drugiposiada dodatkową warstwę węgla aktywnego, który oprócz zanieczyszczeń takich jak kurz czy pył wyłapuje część gazów spalinowych, a także neutralizuje nieprzyjemne zapachy.

       W wielu przypadkach różnica cenowa pomiędzy zwykłym a węglowym filtrem kabinowym jest dosyć niewielka i warto dopłacić. Jednak jeśli nie jesteśmy pewni czy to ma sens, powinniśmy przeanalizować warunki, w jakich eksploatujemy nasz pojazd. Filtr węglowy zdecydowanie lepiej sprawdzi się podczas przemierzania zatłoczonych, zakurzonych miast, w których często stoimy w korku „zderzak w zderzak” z innymi pojazdami. Jeśli poruszamy się po polnych drogach, gdzie występuje duże natężenie pyłków roślinnych i kurzu, również powinniśmy rozważyć wybór droższego wariantu.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?

       Jako żelazną granicę, której nigdy nie powinniśmy przekraczać, możemy przyjąć jeden rok. Po takim czasie zdecydowanie należy zakupić nowy filtr. Jednak czy ten okres powinien być skrócony, to zależy od sposobu eksploatowania pojazdu. Zakurzone i zakorkowane miasta nie są sprzymierzeńcami filtrów kabinowych. Podobnie polne, szutrowe drogi. Jeśli często mamy do czynienia z takimi warunkami, powinniśmy dokonać wymiany nawet dwa razy w roku. Zawsze przed wymianą warto obejrzeć filtr, może się okazać, że wcale nie jest jeszcze nadmiernie zabrudzony i śmiało może być nadal użytkowany.

Filtr powietrza

       Zapewnia odpowiednią jakość powietrza trafiającego do silnika. Dobrej jakości i sprawny filtr potrafi usunąć prawie 100 procentzanieczyszczeń. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że każdy litr spalonego paliwa wymaga kilku tysięcy litrów powietrza.

Dlaczego należy wymieniać filtr powietrza?

  • Prawidłowa ilość powietrza trafiająca do silnika zapewnia odpowiedni stan mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temusamochód osiąga optymalną moc.
  • Odpowiednie spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej skutkuje niższym zużyciem paliwa.
  • Zbyt mała ilość lub zanieczyszczone powietrze trafiające do silnika skutkuje przyspieszonym zużyciem wielu ważnych podzespołów, a także powoduje zły skład spalin i ciemny dym wydobywającym się z rury wydechowej.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

       Sytuacja wygląda bardzo podobnie jak w przypadku filtra kabinowego. Jeden rok zwykle jest maksymalnym okresem, po jakim powinniśmy filtr powietrza wymienić.  Innym kryterium może być pokonanie około 20 tysięcy kilometrów. Jeśli samochód użytkujemy więcej w ruchu pozamiejskim, na autostradach lub drogach szybkiego ruchu, to nawet 40 tysięcy kilometrów może być optymalnym dystansem, po którym powinna nastąpić wymiana.

Filtr oleju

       Temat filtra oleju przybliżyłem już nieco w poprzednim artykule o wymianie oleju. Zapewnia on płynny przepływ cieczy przy jednoczesnym wychwytywaniu zanieczyszczeń. Dzięki temu nie trafiają one do komory spalania. Część osób może się zastanawiać, skąd w szczelnym układzie olejowym znajduje się duża ilość zanieczyszczeń. Zwykle nie pochodzą one z zewnątrz. Są to np. fragmenty metaliczne, które powstają w trakcie zużywania się elementów jednostki napędowej, a także utlenione cząsteczki oleju silnikowego. 

Dlaczego należy wymieniać filtr oleju?

  • Zanieczyszczenia trafiające do silnika przyspieszają jego zużycie, obniżają moc i wydajność, a także mogą powodować bardzo poważne awarie.
  • Filtr należy zawsze wymieniać wraz z olejem. W przeciwnym razie nowy olej ulegnie znacznie szybszemu zanieczyszczeniu i starzeniu.

Jak często należy wymieniać filtr oleju?

       Najprościej mówiąc, przy każdej wymianie oleju. To jednak jest nieco bardziej skomplikowany temat, który poruszałem szerzej w poprzednim artykule. Jeśli jeszcze go nie przeczytałeś, to serdecznie zapraszam Wszystko co musisz wiedzieć o wymianie oleju silnikowego. Nieco upraszczając sprawę, można przyjąć, że wymiana po 15 tysiącach kilometrów lub raz w roku będzie odpowiednia dla większości standardowych silników.

Filtr paliwa

       Filtr paliwa wychwytuje kurz, rdze i inne zanieczyszczenia z paliwa. Dzięki temu chroni cały układ wtryskowy silnika, zapewnia jego odpowiednią pracę, oszczędność paliwa i niezawodność.

Dlaczego należy wymieniać filtr paliwa?

  • Zapchany filtr powietrza skutkuje zmniejszeniem ilości paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej, a także znacznie cięższą pracę pompy paliwa, to z kolei powoduje nieodpowiednie funkcjonowanie silnika, spadek wydajności i ryzyko awarii.
  • Przedostanie się zanieczyszczeń do bardzo delikatnego i precyzyjnego układu wtryskowego, w większości przypadków skutkuje bardzo kosztownymi usterkami.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?

       Pierwszym kryterium, jakim powinniśmy się kierować, jest zalecenie producenta. Informacje na ten temat znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Zdarza się jednak, że producenci zalecają bardzo długie dystanse pomiędzy wymianami, sięgające nawet 120 tysięcy kilometrów. Takie rozwiązanie, szczególnie w przypadku silników Diesla nie zawsze jest bezpieczne. Układy wtryskowe nowoczesnych silników są niezwykle precyzyjne i pracują pod ogromnymi ciśnieniami. Wystarczy nawet niewielkie zanieczyszczenie lub zawartość wilgoci w paliwie, aby taki układ uszkodzić. Filtr paliwa jest stosunkowo niedrogi i nie warto ryzykować kosztownej awarii. W przypadku silników wysokoprężnych najbezpieczniejsze  będzie skrócenie zalecanego przez producenta interwału i coroczna wymiana przed okresem zimowym. Właśnie wtedy w filtrze odkłada się najwięcej wody. Może nieco zapobiegawczym, ale jednak dobrym nawykiem jest wymiana filtra przy każdej wymianie oleju.

       Podsumowując to wszystko, co zostało powiedziane, każdy z czterech opisanych filtrów jest bardzo ważny dla naszego pojazdu lub naszego zdrowia. Zwykle ich cena oscyluje w granicach od kilku do kilkudziesięciu złotych, a wymiany dokonać można nawet samodzielnie. Warto podejść do sprawy nieco zapobiegawczo i wymieniać filtry systematycznie. Oszczędności na tym procesie będą bardzo niewielkie, a ewentualne awarie niezwykle kosztowne. Dlatego też polecam zainwestować w filtry z nieco wyższej półki. Na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie jak te najtańsze, ale ich budowa, wykorzystane materiały i technologia produkcji diametralnie zmieniają właściwości, co w znacznym stopniu wpływa na ich funkcjonowanie.