Godziny pracy infolinii
Poniedziałek (05.04):
Nieczynne
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Płyn chłodniczy - czy można mieszać? Jaki kolor wybrać? Jak często wymieniać?

Płyn chłodniczy - wszystko co warto wiedzieć.

Czy można mieszać płyn chłodniczy? Jaki kolor wybrać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

       Bardzo często spotykam się z pytaniami odnośnie płynu chłodniczego. Czy można mieszać płyn chłodniczy? Jaki kolor wybrać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

       Odpowiednia temperatura pracy silnika jest bezapelacyjnie jednym z ważniejszych czynników, które gwarantują jego poprawną i optymalną pracę. Dlatego rodzaj, poziom oraz stan płynu powinien być systematycznie kontrolowany. Zapraszam do krótkiego poradnika, w którym odpowiem na wyżej postawione pytania i raz na zawsze rozwieję wątpliwości związane z płynem chłodniczym!

Jakie zadania spełnia i po co jest płyn chłodniczy?

       Nie będę odkrywczy, stwierdzając, że płyn chłodniczy jest po to, żeby chłodzić silnik :) Ale nie jest to jego jedyne zadanie. Ciekawostką może być, że woda lepiej odprowadza ciepło nawet od najlepszego płynu. Niestety jest ona podatna na zamarzanie, a dodatkowo znacznie przyspiesza korozję całego układu chłodzenia, który jest na nią mocno podatny. Co więcej, w okresach podwyższonej temperatury albo podczas intensywnego użytkowania samochodu woda może się zagotować i uniemożliwić dalszą jazdę. Właśnie tym negatywnym czynnikom ma zapobiegać płyn chłodniczy.

 

 

SPRAWDŹ OFERTĘ PŁYNÓW DO CHŁODNIC W NASZYM SKLEPIE!

 

Jakie są rodzaje płynu do chłodnic?

Wyróżniamy 3 podstawowe rodzaje płynu chłodniczego:

  • OAT (Organic Acid Technology) - są to płyny z dodatkami organicznymi. Charakteryzują się bardzo dobrą wymianą ciepła i wyższą trwałością, która może sięgać nawet 5 lat. Najlepiej sprawdzają się w nowszych układach chłodzących, wykonanych z aluminium. Nie zaleca się stosowania płynów typu OAT w starszych samochodach, ponieważ mogą uszkadzać luty oraz uszczelki.
  • IAT (Inorganic Additive Technology) - tego typu płyny oparte są o dodatki nieorganicznie. Jest to znacznie starsza technologia niż OAT. Obecnie tego typu płynów nie stosuje się w nowych samochodach. Cechują się znacznie gorszym zabezpieczeniem przed korozją i słabszym odprowadzaniem ciepła z układu.
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) - są to płyny łączące obie wspomniane technologie. Zawierają zarówno dodatki organiczne, jak i nieorganiczne. Cechują się podwyższoną trwałością, a także mogą być stosowane niezależnie od materiałów, z których wykonany został układ chłodzenia.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie? Czy można mieszać płyny chłodnicze o różnych kolorach?

       To jest chyba najczęściej zadawane pytanie w temacie płynów chłodniczych. Czy płyny chłodnicze można mieszać? Krótko i zwięźle, odpowiedź brzmi: TAK. Kolor płynu chłodniczego nie ma żadnego znaczenia, a jeśli słyszeliście kiedyś inaczej, to były to błędne teorie, które przekazywane są od lat i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Kolor płynu wynika wyłącznie z dodawania barwnika w procesie produkcji i nie wpływa w żaden sposób na właściwości. Mimo to warto zwrócić uwagę, jakie płyny mieszamy, ponieważ o ile kolor nie ma znaczenia, to rodzaj, który omówiliśmy wyżej już tak. Płyny, które ze sobą łączymy, powinny być pod tym względem jednakowe. Dodatkowo płyny chłodnicze przeznaczone do stosowania w samochodach powinny spełniać normę PN –C-40007.

Gotowy płyn chłodniczy, czy koncentrat?

       Wybór pomiędzy gotowym płynem chłodniczym a koncentratem nie jest trudny, ponieważ w gruncie rzeczy nie ma większego znaczenia. Szczególnie w naszych warunkach klimatycznych, gdzie -20 stopni Celsjusza uważane jest za ekstremalnie niską temperaturę. Gotowy płyn do chłodnicy to wygoda użycia i pewność, że jest on odpowiedni. Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie koncentratu, to powinniśmy dokładnie przeczytać, w jakich proporcjach należy go stosować, ponieważ co ciekawe, czysty koncentrat jest bardziej podatny na zamarzanie i może to nastąpić już przy około -15 stopniach Celsjusza. Dodatkowo niektóre koncentraty nie mogą zostać zmieszane ze zwykłą wodą i wymagają zastosowania wody destylowanej. Tę kwestię również należy wziąć pod uwagę.

Czy płyn chłodniczy należy wymieniać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

       Płyn chłodniczy należy wymieniać. Jednak częstotliwość tego procesu nie jest z góry określona. Dużo zależy od typu płynu, jaki jest zastosowany w samochodzie, a także od zaleceń producenta pojazdu, które znaleźć możemy w instrukcji użytkowania. Ogólnie rzecz biorąc, wymiana płynu chłodniczego nie jest zbyt częsta. Jednak tak jak wspomniałem, wartości są indywidualne dla konkretnego płynu i konkretnego pojazdu.

       Co warto zapamiętać z powyższej treści? W szczególności to, że płynu chłodniczego nie można zastąpić za pomocą wody. Dodatkowo ważne jest, aby systematycznie sprawdzać i uzupełniać poziom. Podczas tej czynności nie musimy zwracać uwagi na kolor, ponieważ nie jest on ściśle powiązany z właściwościami płynu. Musimy natomiast sprawdzić jego rodzaj, ponieważ ta kwestia ma znaczenie. Kupując płyn, warto wybierać sprawdzone produkty popularnych producentów, ponieważ powinny one spełniać odpowiednie normy.