Sprawdź aktualne godziny pracy
Poniedziałek:
8:00 - 17:00
Wtorek:
8:00 - 17:00
Środa:
8:00 - 17:00
Czwartek:
8:00 - 17:00
Piątek:
8:00 - 17:00
Sobota:
Nieczynne
Niedziela:
Nieczynne
  1. « Wróc do 
  2. « Wróc do  Blog
  3. Badanie techniczne pojazdu - wszystko co musisz wiedzieć

Badanie techniczne pojazdu - wszystko co musisz wiedzieć

Badanie techniczne pojazdu - wszystko co musisz wiedzieć

       Zwykle badanie techniczne samochodu nie kojarzy nam się zbyt dobrze. Niezbyt miły diagnosta, który pozjadał wszystkie rozumy, czepianie się najmniejszej głupoty, a w konsekwencji dodatkowe wydatki i stres. Czasem tak niestety bywa, ale w dosyć łatwy sposób możemy temu zapobiec, a z doświadczenia wiem, że jeśli chociaż w minimalnym stopniu dbamy i troszczymy się o swój pojazd, to otrzymanie wyniku pozytywnego nie sprawia żadnych problemów.

       Zazwyczaj nie bez przyczyny diagności bywają surowi i nieustępliwi. Stan bardzo wielu samochodów jest, lekko mówiąc zły. Podstawowe podzespoły, odpowiedzialne w dużej mierze za bezpieczeństwo, bywają zardzewiałe, przestarzałe i zniszczone. Właściciele często to lekceważą i nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństwa, a także konsekwencji, jakie mogą czekać diagnostę po nieprawidłowym przeprowadzeniu badania. Wiadomo, na część rzeczy pracownicy stacji kontroli pojazdów przymykają oko, jednak stan niektórych, nie może budzić wątpliwości. Zaraz dowiesz się, jak gładko przejść przegląd i nie wkurzyć żadnego diagnosty, ruszajmy!

Kiedy wykonujemy badanie techniczne?

       Teoretycznie na badanie nie musimy stawić się dokładnie w terminie. Zbyt wczesna wizyta poskutkuje utratą tych kilku dni do końca okresu obowiązywania poprzedniego przeglądu, ponieważ następny termin diagnosta wyznaczy od dnia wykonania badania. Natomiast spóźnienie nie wiąże się z żadnym konsekwencjami, chociaż pojawiają się propozycje, aby taka sytuacja wiązała się z wyższymi opłatami.

       Termin kolejnego badania znajdziemy przy pieczątce w dowodzie rejestracyjnym lub posiadając profil zaufany, sprawdzimy go dzięki usłudze „Mój Pojazd”. Interwał jest zmienny i zależy od rodzaju pojazdu, a także jego wieku.

Terminy badań technicznych:

  • samochód osobowy, ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykl lub przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t - przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania,
  • taxi, pojazd do przewozu towarów niebezpiecznych (ADR), pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu od 5 do 9 osób, pojazd przeznaczony do zarobkowego przewozu osób, pojazd z instalacją gazową, pojazd typu „SAM”, pojazd uprzywilejowany, nauka jazdy - co roku,
  • motorower, ciągnik rolniczy, przyczepa rolnicza - po 3 latach od dnia pierwsze rejestracji, a następnie co 2 lata,
  • pojazd zabytkowy, przyczepa lekka - nie podlegają okresowym badaniom technicznym,
  • autobus - pierwsze badanie po roku, każde kolejne co 6 miesięcy.

Jakie są konsekwencje braku ważnego badania technicznego?

       Jeśli podczas kontroli drogowej nasz samochód nie będzie posiadał ważnego badania, to dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany. Jeżeli stan techniczny samochodu będzie stwarzał zagrożenie, to funkcjonariusz może wystawić mandat karny w wysokości 500 zł, a także nakazać odholowanie pojazdu na koszt właściciela. Obecnie status badania technicznego widnieje w CEPIK, więc jego ewentualny brak zawsze wyjdzie na jaw podczas kontroli. Po zatrzymaniu dowodu będziemy mieli 7 dni na wykonanie badania z wynikiem pozytywnym.

Ile kosztuje badanie technicznie?

       Ceny badań technicznych nie zmieniły się od 2004 roku i dla najpopularniejszych pojazdów wynoszą (uwzględniono opłatę ewidencyjną na CEPIK w wysokości 1 zł):

  • samochód osobowy - 99 zł,
  • samochód osobowy z instalacją gazową - 162 zł,
  • samochód ciężarowy - 154 zł,
  • motocykl 63 zł,
  • motorower 51 zł.

Co w przypadku negatywnego wyniku badania technicznego?

       Diagnosta podczas badania może stwierdzić 3 rodzaje usterek. Niewielkie niedociągnięcia, które nie mają wpływu na bezpieczeństwo i środowisko, a dzięki temu nie skutkują negatywnym wynikiem, nazywane są drobnymi. Druga grupa to usterki istotne, czyli takie, które mogą mieć pośredni lub bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i środowisko. Ich wykrycie skutkuje negatywnym wynikiem badania, koniecznością ich usunięcia i wykonania powtórnego przeglądu w ciągu 14 dni. Jeśli w tym okresie naprawimy nasz samochód i odwiedzimy tę samą stację, to zapłacimy tylko za sprawdzenie podzespołów i elementów, które wcześniej były niesprawne. Koszt to 14, 20 lub 36 zł, w zależności od zespołu (hamulce, światła itp.) koszt całkowity sumuje się, ale nie może przewyższyć ceny powtórnego badania technicznego. Trzecią i ostatnią grupą usterek są usterki stwarzające zagrożenie. Mają natychmiastowy i bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i środowisko. Wykrycie tego typu wad skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez diagnostę.

Co muszę ze sobą zabrać na badanie techniczne?

       W celu wykonania badania technicznego musimy mieć ze sobą dowód rejestracyjny, Jeśli nasz samochód wyposażony jest w instalację gazową, to konieczne będzie dodatkowo świadectwo legalizacji zbiornika gazowego, a także świadectwo legalizacji sposobu montażu instalacji gazowej. Dokument nie dotyczy pojazdów z instalacją zamontowaną przed dniem 20.04.2001 r.

Jak długo trwa badanie techniczne?

       Badanie techniczne zwykle trwa około 30 minut. Większość diagnostów jest w stanie sprawdzić wszystko szybciej, jednak czas trwania przeglądu zapisuje się w systemie CEP, a więc zbyt krótki może budzić pewne podejrzenia.

Na co zwrócić uwagę przed wizytą na stacji i co jest kontrolowane?

       W rzeczywistości podczas badania kontrolowany jest cały samochód. Oczywiście niektóre podzespoły i układy dokładniej niż inne. Wynika to głównie z ich wpływu na bezpieczeństwo i środowisko. Dlatego też na niektóre rzeczy diagności przymykają oko, a na inne nie.

Elementy identyfikacyjne pojazdu

       Na samym początku diagnosta sprawdzi takie elementy jak tablice rejestracyjne, naklejkę rejestracyjną na szybie, tabliczkę znamionową oraz numer VIN. Wszystkie te elementy powinny być w nienagannym stanie. Numer VIN znajduje się na ramie pojazdu z prawej jego strony, ale dokładna lokalizacja zależy od marki i modelu samochodu.

Układ hamulcowy

       Podczas kontroli układu hamulcowego zwykle nie ma litości. Nie ma się co dziwić, prawda? Kontrolowana jest siła hamowania, równomierność, zużycie elementów, korozja i ogólny stan całego układu. Z doświadczenia wiem, że właśnie ze względu na niesprawny układ hamulcowy wystawiana jest znaczna większość negatywnych wyników badań. Przed badaniem technicznym warto sprawdzić:

  • stan klocków i tarcz hamulcowych (zużyte tarcze cechują się dużym „rantem” na ich obwodzie, a klocki brakiem okładziny i często piszczeniem)
  • stan przewodów hamulcowych („spuchnięte” i skorodowane przewody zwykle skutkują negatywnym wynikiem)
  • poziom płynu hamulcowego,
  • czy nie ma wycieków płynu hamulcowego.

Wymienione rzeczy, to podstawa sprawnego układu hamulcowego. Warto o nie zadbać!

Układ kierowniczy

       Równie ważny co hamulcowy. Podczas badania kontrolowany jest ogólny stan połączeń, stopień zużycia poszczególnych elementów, a także wielkość luzów, jeśli występują. Sprawdzenie układu kierowniczego wymaga niestety trochę wiedzy i ciężko je przeprowadzić bez odpowiednich urządzeń. Wszelkiego rodzaju stuki, luzy i niepokojące odgłosy podczas ruchu kierownicą powinny zasugerować nam, że warto przed badaniem odwiedzić mechanika.

Zawieszenie

       Zawieszenie samochodu sprawdzane jest głównie pod kątem luzów. Połączenia poszczególnych elementów są poddawane dużym obciążeniom podczas eksploatacji, więc ich powstawanie jest czymś naturalnym. O nadmiernym zużyciu zawieszenia zwykle skutkują stuki podczas poruszania się po nierównej nawierzchni. Nie zawsze jesteśmy w stanie wszystko wyłapać, ale czasem warto wsłuchać się w swój samochód.

Ogumienie

       Minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Oprócz tego sprawdzany jest również ogólny stan opon, czy nie są ścięte, popękane lub nierówno zużyte. Opony powinny być odpowiednio dobrane do samochodu pod względem dopuszczalnego ich obciążenia, a także indeksu prędkości.

Oświetlenie

Warto przed badaniem dobrze sprawdzić, czy wszystkie żarówki świecą. Część diagnostów traktuje przyjazd z niedziałającymi światłami na badanie jako przejaw lekceważenia. Jeżeli trafimy na miłego pracownika, to bardzo możliwe, że wymieni nam żarówki podczas badania, ale jest to tylko i wyłącznie jego dobra wola. Zgodnie z przepisami diagnosta nie może wykonywać podczas przeglądu żadnych innych czynności niż te określone w jego zakresie.

Stan nadwozia i podwozia

       Pęknięte szyby, korozja, zgniłe progi, również na te elementy zwróci uwagę diagnosta. Warto zadbać o dobrą konserwację swojego samochodu, zrobiona w odpowiednim momencie znacząco wydłuży jego żywotność i wytrzymałość.

Pasy bezpieczeństwa

       Pasy muszą być w odpowiedniej ilości (w zależności ile osób może przewozić pojazd), muszą być odpowiednio zakotwiczone, a także muszą działać (mechanizm musi blokować rozwijanie pasa w trakcie gwałtownego ruchu).

Wyposażenie obowiązkowe

       W Polsce każdy samochód musi posiadać dwie rzeczy. Są to gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. W stosunku do gaśnicy przepisy są nieco absurdalne, ponieważ interpretując je dosłownie, diagnosta powinien sprawdzić poprawność działania gaśnicy. Wiadomo, że po takim teście gaśnica już poprawnie działać nie będzie. Natomiast przepisy nic nie mówią o tym, że gaśnica musi posiadać ważną legalizację.

Układ wydechowy

       Stan techniczny układu wydechowego nie może budzić wątpliwości. Jego części mają tendencję do rdzewienia, gnicia i w efekcie rozpadania się. Również mocowania układu z czasem mogą ulegać awariom. Normy głośności są szczegółowo określone w zależności od wieku oraz rodzaju pojazdu. Jeżeli diagnosta będzie miał wątpliwości, czy samochód mieści się w normach, wykona pomiar głośności.

Emisja zanieczyszczeń

       Obecnie ogromny nacisk kładzie się na ekologie i emisję spalin. Wszelkiego rodzaju odchyłki od normy, według przepisów, powinny skończyć się negatywnym wynikiem badania. Jeżeli nasz samochód wyposażony jest w silnik Diesla, największe znaczenie ma zadymienie spalin. W tym przypadku prawdopodobnie szybko zauważymy problem w postaci czarnej chmury dymu wydobywającej się z rury wydechowej. Silniki benzynowe zwykle nie „kopcą”, ale wydzielają zanieczyszczenia gazowe, które również są niedopuszczalne. Podobnie wygląda sprawa z wyciekami, niedopuszczalne jest, aby jakiekolwiek płyny eksploatacyjne (olej silnikowy, płyn chłodniczy, płyn do wspomagania, płyn hamulcowy itp.) wyciekały z naszego pojazdu.

       

       Podsumowując powyższe rozważania, jeżeli mamy stosunkowo nowy samochód, o który dbamy i na bieżąco eliminujemy usterki i awarie, to nie powinniśmy się martwić o przebieg badania technicznego. Zawsze przed wizytą na stacji warto po prostu przyjrzeć się naszemu pojazdowi i postarać wyłapać te najbardziej oczywiste nieprawidłowości. Warto mieć na uwadze, że podczas przeglądu kontrolowane są naprawdę istotne rzeczy, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo, ekologię i komfort użytkowania pojazdu. Dlatego, jeśli badanie potraktujemy nie na zasadzie „zdobycia pieczątki”, a na zasadzie przymusowej, ale koniecznej i systematycznej kontroli stanu pojazdu, to nie powinniśmy mieć problemu z otrzymaniem wyniku pozytywnego.